I mellemstore Skagerrak-bølger cirklede min chef Søren Øverup rundt i finske Aquador 21, så der kunne fotograferes livlige billeder. Hvem gider kun se et sporty redskab ligge stille i en test? Forhåbentlig ikke Bådmagasinets læsere. Søren havde smilet fremme, forståeligt. Båden, med en Yamaha 200 D. I., er hamrende hurtig, 43,1 knob på toppen, og suger til gengæld godt med benzin, 1,75 liter for hver sømil i høj hastighed. Beholder man 200 hk på hækken er man sikkert blandt de hurtigste på fjorden eller i sin havn, men en 150 hestekræfter ville række rigeligt til 21 fods Aquador - og ikke mindst - gøre båden mere benzinøkonomisk at sejle. Middag om bord Aquador 21 WAAquador 21 WA
43 knobs stilig sejlads. Den nordiske test kårede Aquador 21 Walk Around til en af de mest tjekkede at se og være på. Med en 200 hk Yamaha gik den super over vandet. Prisen er til gengæld 315.000 kr.
Aquador gik tillidsvækkende stabilt i søen, uden hård stampen. Bløde, luksuriøse førerstole, trukket i indbydende og stiligt marineblåt stof, gav komfortabel plads. Brandslukkeren kom en anelse i vejen for højre knæ, men den er let at flytte. I de mellemstore bølger rev førersædet sig i midlertidig løs, da alt for små skruer ikke kunne holde de voldsomme ryk i søen. I den fremtidige produktion er denne detalje ændret, har producenten lovet. Da vi drejede skarpt trak skruen ikke luft. Ej heller skred båden ud, men i hårde sving kunne G-kraften mærkes tydeligt på blodtrykket. I mødet med bølgerne kom kun lidt røgvand ind over som man kan forvente ved S-sving med 20 knob, båden virker tør. Afskærmningen er i forhold til de øvrige testbåde trukket godt tilbage i cockpittet, et praktisk træk mod sideblæst under sejlads og når man sidder i havn. Detaljerne tæller på Aquador med vinduesviskere og et smagfuldt instrumentbræt i træ. Det samme om det stilige, men lidt glatte lakerede rat. I det hele taget er stil en god betegnelse for denne klassisk udseende båd. Men så er der også flot lagt teak på dæk, dørk og badeplatform. Ikke noget med ”plastik fantastisk” her. Fordækket er rent at gå om bord på, og der er en luge ned til kahytten, der sikrer udluftning. To personer kan overnatte i en god V-køje med rimelige mål. Men tag højest af sted i en weekend og vær tæt på land under overnatning, der er intet toilet. Men man kan komme langt. Aquadorens marchfart ligger mellem 18 og 40 knob, i det interval stiger benzinforbruget fra hhv. 0,6 liter/sømil til 1,6 liter/sømil.
Indgangen til kahytten sker med en skydelåge. Kahytten er bredt godt ud til siden for at få plads om læ, det giver i stedet en smal plads til ”Walk Around” på Aquadoren. Kahytten er trukket godt frem i båden, hvilket resulterer i plads i cockpittet til et mindre selskab på fire. Førersæderne kan vendes 180 grader, så man sidder ved et teakbord som let slås op i højre side. Agterbænkene kan omdannes til tre mindre sæder, der også er godt polstret. Sæderne i siden kan fjernes så man lettere kan komme til agterdækket. Begynder det at regne eller blæse koldt kan en kaleche med bagvæg monteres over cockpittet. Kalechen fæstnes med øjer i cockpitbunden - pas på de bare tæer. Aquadoren leveres også med en endnu større kaleche. Toplanternen og evt. lyskaster har en god placering på targabøjlen, hvor bådens horn dog sidder uheldigt, lyden peger lige på førerens nakke. Stuveplads til fendere og andre ting er der rigeligt af under cockpittet.
Længde 6,40 m
Bredde 2,45 m
Vægt u. motor 1240 kg
Motor op til 200 hk
Pris: Med Yamaha
200 hk motor 315.000 kr.
Pris: Med Evinrude
175 hk motor 299.000 kr.
Planingstærskel 15 kn
Marchfart 19 kn
Omdrejn. 3300
Tophastighed 43,1 kn
Omdrejn. 6100
Importør: CC Camping, tlf. 59 65 99 11, www.cccm.dk
+ Stor afskærmning
+ Gode sæder
+ Praktisk cockpit
- Placering af horn
- Smalle sidedæk