Motorer og installationer
Tryk på knappen på instrumentpanelet. Hele sofagruppen løftes ved hjælp af hydraulik og der er let adgang til det store motorrum. Forrest ligger den store dieseltank på 750 liter der giver en god aktionsradius. Motor-rummet ser pænt og ryddeligt ud med alle installationer forskriftsmæssig gennemført. Når det er sagt, kunne man godt dele det store motorrum i nogle mindre enheder. For eksempel et rum til batterier og et til alle pumperne. Det havde gjort det hele mere overskueligt og set mere professionelt ud. I en båd som denne er der mange tekniske installationer. Netop derfor er det vigtigt med en let adgang når der skal laves service.
God, men kan blive bedre
Bavaria har helt tydeligt lagt et omfattende produktudviklingsarbejde i denne båd. Planløsningen er funktionel og finishen gennemført. Men det er altid muligt at gøre en god båd bedre. Her er nogle forslag til videre produktpleje: Badeplatformen er stor, men der mangler rum til fortøjninger - nu opbevares de under siddegruppen. Båden har to vinduesviskere, men kun en afbryder. Begge vinduer viskes selv om det f.eks. kun er styrbord side der har fået vand, altså kører bagbord visker på et tørt vindue. En afbryder ønskes til hver visker, og gerne en visker på midterruden.
De lyse hynder i salonen er pæne som nye, men det holder ikke i længden. En mørkere farve havde været mere praktisk. Tre store luger i fordækket sikrer lys og luft, men lugerne burde været hængslet i forkanten.
Den store skydedør glider ikke perfekt i skinnen. Bedre skinner findes på markedet.
Med hensyn til lydisolering har Bavaria noget at lære. En kig i motorrummet fortæller at man har forsøgt at gøre arbejdet ordentligt, men man glemmer at lyden flytter sig hen hvor der er åbninger. Skottet fremme i motorrummet har fin lydisolering, det samme gælder dele af motorkassen. Men hvad hjælper det, når store felter af dørken ikke er tilstrækkelig isoleret. Her skal gøres et bedre job og kraftigere lister på lugen vil også reducere støjen. Vi har tidligere sejlet andre både med samme motor og synes at 300-maskinerne som udgangspunkt er meget støjsvage. På Bavaria 34 virker de dog mere larmende og det er unødvendigt.
Konklusion
Bavaria 34 Sporttop er en ægte ”sports-cruiser”. Der er megen volumen i båden af en 34 fods båd at være. To separate kahytter gør den til en god turbåd for to par eller en familie. Cockpittet fungerer - både i fart, ved måltider eller til solbadning.
Båden cruiser fint i et bredt fartområde. Med en topfart på 43 knob kan man hurtigt komme i havn hvis det bliver dårligt vejr.
Der er gennemgående anvendt gode materialer og standardudstyret er omfattende. Finish og kvalitet virker gennemført - både på glasfiberarbejde, indretning og hynder/madrasser.
Med benzinmotor har Bavaria 34 Sport en startpris på 1,4 mio. og en startpris på ca. 1,6 mio. kr. med KAD 44 dieselmotorer (topfart ca. 37 knob). Testbåden med 2xKAD 300 og Sporttop har en pris på ca. 1,8 mio. kr. Teakdørk i cockpittet koster 30.200 kr. ekstra og diesel varmeanlæg fra 20.000 kr.
Den endelig konklusion må blive at Bavaria 34 Sporttop er en vellykket båd. Prisen taget i betragtning tror vi bestemt at den vil tage sin del af markedet.
Bavaria 34 Sporttop
Længde 10,7 m
Bredde 3,5 m
Dybgang 0,95 m
Vægt Fra 6000 kg
Brændstof 750 l
Vand 250 l
Motor: Maks. benzin 2x420 hk
Testbåd: Volvo KAD 300 diesel 2x273 hk
Topfart Ca. 43 kn.
CE-godkendelse Kategori CE-B
Personer 12 stk.
Køjer 4 stk.
Pris fra 1.402.500 kr.
Pris testbåd: (+ udstyr) 1.817.000 kr.
Producent: Bavaria Motor Boats, Tyskland. www.bavaria-motorboats.com
Import og salg: Floor Marine-Center A/S,
tlf. 87 11 44 00,
+ plads
+ udstyr
+ finish
- træg skydedør
- lydisolation
- ødelægger vinduesviskere