RIB’er, eller ”Rigid Inflatable Boats”, er unægtelig noget for sig. Du kan sige hvad du vil om udseende, men sikrere både findes ikke, for med de store gummipontoner, er disse både intet mindre end hurtiggående redningsflåder. Netop derfor benyttes bådtypen meget i professionel sammenhæng, som redningsbåde, MOB-både (mand-over-bord), militærbåde og i offshore-virksomhed. Skal du have noget der tåler stød, er RIB svaret.
Det er efterhånden mange leverandører på markedet. Zodiac og Avon har altid været der. Zodiac er verdens største producent i denne kategori. Bombard og Valiant har vokset sig store, og stadig flere aktører kommer nu på banen.
Den smarte RIB
Alle som har sejlet en traditionel gummibåd, ved at den har sine svage sider. Den er lav, den hopper og går ganske ukomfortabelt i bølger. Den flade bund mærkes - enten den er luftfyldt eller med trædørk. Svingegenskaberne er så som så - en ordinær gummibåd glider rundt på gummipontonerne. På den positive side kan nævnes høj sikkerhed, stor lasteevne og at hele båden kan pakkes sammen.
Da man fandt ud af at man kunne kombinere et almindeligt glasfiberskrog og en gummibåd, var et nyt koncept født. Med en V-bund bliver sejlegenskaberne langt bedre og båden bliver meget stivere. Den opfører sig som en almindelig båd - både i sø og i sving. Med ”pølsen” rundt er den færdig affendret, og flyder uanset hvad der sker. Her er ingen fare på færde selv om en sø brækker ind over båden og fylder den med vand. Det er netop derfor den er så sej og kan bruges under ekstreme forhold.
Minuset er at man sidder åbent og ubeskyttet. Fribordet er lavt - man bliver hurtigt våd på benene. Skal man suse rundt i en RIB ud over de varmeste sommerdage er det nok klogt at investere i et sæt varmt sejlertøj.
Det tager lidt tid at vænne sig til RIB’ens bevægelser. Når det går stærkt, føles den til at begynde med lidt flygtig og ustabil. Eftersom farten øger går båden højere og højere på V-bunden. Her er normalt ingen brede og stabiliserende chiner - stabiliteten sørger pontonerne for og derfor føles båden mere levende. Det er ikke altid ”pølsen” ligger i vandet og før den stabiliserer båden bliver det hurtigt ustabilt. Efter kort tid opdager man imidlertid at RIB’en klarer sig fint og at der ikke er nogen fare på færde.
En andet fordel er at bådene tåler megen vægt om bord for at sejle optimalt. Faktisk sejler bådene lidt ”nervøst” med lidt vægt og kun én person om bord, mens de med tungere last ligger dybere og føles tryggere i vandet. Fordi bådene er relativt lette og har stort vindfang, skal man altid være opmærksom på et ekstra løft i stævnen. I en RIB er det derfor vigtigt at bruge dødemandsudstyret og en redningsvest!
Nogle klare minusser
Man kan sige meget om kvalitet og detaljer. Finish, valg af materiale i pontonerne, kvaliteten på svejsningerne, hvordan de er fæstet til skroget, antal luftkamre, trykkontrol og kvaliteten på glasfiberarbejdet om bord etc. må med i en totalvurdering af produktet. Her er et par gode råd: Tjek markedet først. Så er du sikker på at få en kvalitetsbåd. Står du over for en mere ukendt RIB-model, kan du tjekke specifikationer og finish mod en af markedets førende. Så ser du hurtigt om den mindre kendte model er god eller dårlig. Eksempelvis er det ikke sjovt hvis pontonen rundt om båden falder af i første bølge eller at luften siver ud ude på vandet. Nogle producenter har erfaring og er seriøse - andre er døgnfluer og måske væk igen når markedet går dårligt. Køb gerne en RIB, men pas på du ikke bliver RIBbet!
Og apropos punktering: Spidse genstande er ”fy, fy” i en RIB. Lappegrejer og pumpe skal du altid have om bord. Vi vover alligevel at påstå at pontonerne tåler mere end man tror.
I alle størrelser
I dag findes RIB’er i alle størrelser og varianter. Vi valgte de mindste på ca. 3 meter, typiske jolle og ungdomsbåde, og de større både op til 6 meter. Sporty og barske arbejdsvarianter af mærkerne Zodiac, Bombard og Valiant.