Cranchi CSL 28

Artikelindeks

 

Plads i solen og behørig opmærksomhed - det er hvad man får mest af i den italienske Cranchi CSL 28, for båden består overvejende af et cockpit med masser af udendørs plads.
Cranchierne er sjældne fugle på vore breddegrader, bl.a. fordi der er to års leveringstid på en 28 fods som denne. Hermed er den i eksklusiv klasse med f.eks. en Ferrari 360 Spider F1, som dog kan leveres i Danmark på halvandet år. Cranchien og dens kvalitet gør det ikke helt forkert at sammenligne med Ferrarien. Man fører sig frem på første parket, og man er sikker på at blive set. Til gengæld koster Cranchien omkring en fjerdedel af Ferrarien, godt 800.000 kr, men der er jo også nogle himmelhøje afgifter til forskel.
Den er sådan en båd, man ville drømme om at eje på forrygende sommerdage som f.eks. under Danish Open i matchrace, hvor man kan fylde cockpittet med otte personer - som den er godkendt til - og lade sig se - hvilket er vigtigt - og selv følge begivenhederne på nærmeste hold. Cranchien har gode aktive faciliteter. Den kan rigges op med ægte vandski-pole med det rigtige træk, og badeplatformen er usædvanlig flot dimensioneret.

Original førerplads midt i båden
Umiddelbart ligner Cranchien en overdimensioneret speedbåd, hvilket den sådan set også er, men når man kommer om bord, begynder dimensionerne på tingene og kvaliteten at gøre indtryk. Den er flot og gennemført, og man erkender hurtigt, at man befinder sig midt i en gedigen luksusindretning.
Styrepladserne er placeret i en sektion midtskibs, hvor man sidder i komfortable stå/sidde stole på hver side af en flot svungen antennemast med adgang fra hver side og ser ud over et veldesignet instrumentbræt. Denne indretning giver rorgængerens plads en bedre funktion end i mange motorbåde, hvor man typisk bliver klemt op ad skrog-siden i styrbord og ofte skal have en pas-sager til at flytte sig først, hvis man vil forlade styrestolen, hvilket somme tider skal foregå lidt hurtigt!
Denne indretning giver en meget god for-deling af opgaverne under sejlads. Passage-ren kan medvirke i navigationen, for han sidder lige ved kortplotteren, som dog ikke har afløst kortbordet totalt, da der er et lille magasin med gennemsigtigt låg og plads til et foldet kort foran føreren. Desuden er der fra passagerstolen direkte adgang til fordækket via et par gode trappetrin til en oplukkelig del af vindskærmen.
I Cranchien eksisterer der ét lille men, man skal være opmærksom på vedrørende bådens indretning. Når rorgængeren stiger ned fra sit sæde, risikerer han at træde et uventet ekstra trin ned ad kahytstrappen, der begynder ude i cockpittet, og det var lige ved at gå galt.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen