Vipperat
Alle fald og liner er ført tilbage til cockpittet og rattet, som kan vippes fra styrbord til bagbord. Rattet er placeret længst fremme i cockpittet så rorsmanden kan stå i ly af sprayhooden. Ratsystemet leveres af danske JEFA og virker godt. Hvorfor skal man have to rat når man kan tage det med sig over til den anden side?
Nedgangslugen er omringet af glas og er ganske stor så at der bliver god kommunikation mellem dem i salonen og dem i cockpittet. Salonen er enkel, praktisk og let at arbejde og bevæge sig i under urolig sø. Båden har en klassisk hæk så agterdækket fungerer fint som soldæk.
Elektrisk
Båden skal bygges i glasfiber sandwich med Airex kernemateriale. Dækket skal bygges i teak-fri Estech, et komposit som er ekstremt hårdt og let, ligner teak, men kommer i alle farver. Så her er det bare at lade fantasien råde.
Som fremdrift og strøm har båden en 12 kW generator som er koblet til et elektrisk sejldrev. Det gør maskineriet lettere og mere effektivt eftersom man stort set kun sejler for sejl når man er på langtur.
Specifikationer, Stormbird
Længde - 11,20 m
Dybdegang - 1,9 m
Bredde - 3,49 m
Vægt - 5300 kg
Sejlarea - 70 kvm