Er der ny afgift på vej?

Artikelindeks

Der foregår en debat mellem Danske Tursejlere, som repræsenterer ca. 10.000 danske tursejlere, og Dansk Sejlunion. Udgangspunktet er en kommende ændring af Søloven, som kan få flere konsekvenser for brugere af fritidsbåde. Både Dansk Sejlunion og Danske Tursejlere har indsendt høringssvar, og på ét punkt er de stærkt uenige.

Grænse på 20 eller ingen?

Det handler om fjernelse af vrag. Det nye lovforslag lægger op til, at der skal indføres en lovpligtig forsikring, som dækker omkostninger i forbindelse med fjernelse af vrag. I forslaget ligger en nedre grænse på 20 brutto registerton, og det betyder, at de fleste danske lystbåde fritages. Danske Tursejlere foreslår i sit høringssvar, at den nedre grænse skal fjernes helt!

Mange både til destruktion

I deres begrundelse skriver Danske Tursejlere blandt andet: "...i de kommende år vil der være en del ældre lystbåde som er tjenlige til destruktion. Denne proces kan være ret omkostningstung, og det kan derfor være fristende for en ejer af en sådan båd at sejle ud og 'efterlade' den udtjente lystbåd et passende sted, hvor den både kan påvirke miljøet, være til fare for andre eller blot ende som almindeligt 'øjebæ'".

Stærkt uenig

Dansk Sejlunion er stærkt uenig, og de skriver blandt andet i en pressemeddelelse: "Dansk Sejlunion havde i sit første høringssvar ikke forestillet sig, at nogen organisation bevidst kunne finde på at pålægge medlemmerne yderligere urimelige omkostninger". Men hvorvidt man pålægges yderligere omkostninger, afhænger af hvilken organisation man er medlem af.

Har DS sovet i timen?

Leif Nielsen fra Danske Tursejlere siger til Bådmagasinet, at Dansk Sejlunion efter hans mening har sovet i timen. Medlemmerne i Danske Tursejlere har nemlig i flere år været forsikret mod udgifter til fjernelse af vrag igennem deres kollektive forsikring hos Dansk Søassurance. "Danske Tursejlere kunne aldrig drømme om at foreslå nye afgifter, det er vi bestemt i mod, hvilket også fremgår af vores svar til styrelsen. Men man kunne jo stille det som et krav til den forsikringssamarbejdspartner man nu engang har, at forsikringen også dækker fjernelse af vrag", slutter Leif Nielsen.

"Det kan da godt være vi har sovet i timen hvis vi var forsikrings agenter, (Som Danske Tursejlere, red.) men det er vi ikke.  Jeg syntes, der er dybt forkert set med foreningsbrillerne på", udtaler Steen Wintlev til Bådmagasinet. "Jeg kan måske godt forstå det ud fra et forsikringssynspunkt, men jeg kan bestemt ikke forstå, man kan finde på at opfordre til at påføre forsikringsselskaberne yderligere dækning, som i sidste ende koster penge - for der er ikke tale om et reelt problem. Var der det, ville vi se helt anderledes på mulighederne for at løse problemet", slutter Steen Wintlev.

Læs pressemeddelsen fra DS på næste side:







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen