Hans Trap, der selv blev samlet nr. 2 siger: - Jørgen Mellerup gjorde en stor og helhjertet indsats, men havde et svært job med den aftagende vind og for lidt kvalificeret hjælp på dommerskibet. 2 mand til at afvikle et weekend stævne er simpelthen for få hænder.
Startlinjerne var ret skæve med betydelig luv fordel i flertallet af starterne. Skulle de været rettet op, havde luv mærke ligget midt på Strandvejen, da Jørgen Mellerup valgte at starte meget tæt på land.
Banerne var som sådan OK, men lå ubehageligt tæt ved land og ikke minimum 1 sømil ude, som anbefalet af Knarr klubben. Afvisermærket lå meget tæt på topmærket, hvilket skabte kaotiske situationer. Gaten helt nede ved startlinjen, og ikke som den skal i den nye Knarr bane, en 1/3 oppe. Tilmed var den i alle sejladser pilskæv, og havde ingen reel funktion. Der ikke blev afgivet noget 10 minutters opmærksomhedssignal, og at det orange signalflag på dommerbåden blev vist konstant. Disse forhold udløste derfor en del forvirring, blandt Knarr sejlerne. Det virkede som om Jørgen Mellerup ikke var briefet ordentligt om Knarrklubbens forventninger.
Knarrklubben havde heller ikke udpeget en sejlerrepræsentant ved stævnet, hvilket udløste, at en del både mente, at de var berettigede til at fremkomme med deres meninger og anbefalinger til den pæne baneleder. Mellerup tog det nu pænt, selv om mange Knarr sejlere kan fremkomme med nogle af sprogets mindre pæne sprogblomster.
Knarrklubben har her en klar opgave til næste år. Startlinjen skævhed udløste en del omstarter og ekspedit benyttelse af black flag. Det lykkedes Frank Berg, at blive hældt ud i 3 af de 3 starter. Ikke en normal stil for normale succesfulde Knarr og Dragesejler. Men så kunne Frank og hans besætning da glædes over det smukke vejr.
Vinder blev OD104 Troels Berg, der udover hæderen også har fornøjelsen - sammen med sin besætning - den ære, at inviterer ud Jørgen Mellerup og frue ud på en kulinarisk oplevelse.
Resultatliste
OD104 Troels Berg
OD 98 Hans Trap
OD90 Lars Gotfredsen
OD 131 Klaus Fossum
Sendt d. 06-09-2010 kl. 08:22 af Jesper
Hej Nicolai
I et af dine indlæg i Dansk sejlsport - en sand pærevælling skriver du:
P.S: Jeg har lovet den gamle redaktør Øverup, at kippe med flaget om ”god takt og tone” – nogle indlæg ligger lige på grænsen af hvad redaktøren mener vi kan tillade os af spydige kommentarer!
I denne artikel kommer du med:
Jørgen Mellerup er mangeårig og meget ihærdig kapsejladsleder. Med hans enorme arbejdsindsats er Jørgen Mellerup SKS største aktiv – måske også eneste reelle aktiv?
Hvordan syntes du selv det går?
Sendt d. 06-09-2010 kl. 09:22 af Nicolai Lassen
Som skibent er det legalt at have en holdning, og i den rolle (og som sejler) har jeg den klare holdning at SKS er "et dybt hul i jorden".
Modsat respekterer jeg Jørgen for hans enorme frivillige indsats for kapsejladsen, omkring Skovshoved Havn. Derfor formulerer jeg mig som jeg har gjort i artiklen.
God dag
Nicolai
Sendt d. 06-09-2010 kl. 11:19 af Anders
Er vi ikke snart færdige med at høre om gamle mænd i gamle både?
Det er jo kun dem selv, der synes det er sjovt at læse om dem selv.
Sendt d. 06-09-2010 kl. 12:11 af Olsen
Nogle vil mene at 50 år er ingen alder, mens andre vil mene at 40 år er synonymt med oldinge og mosefund.
Når jeg tager ud og sejler kapsejlads i forskellige kølbåde så er jeg på 25. år "benjamin i klassen" - det skyldes ikke at jeg sejler Knarr, det skyldes simpelthen at kølbådsklasserne i Danmark ikke modtager ret mange nye generationer af sejlere.
Hvis Anders derfor ikke gider at høre mere om gamle mænd i gamle både, så vil han nok ikke kunne beskæftige sig med kølbådssejlads og måske endda slet ikke med sejlsport i Danmark.
Eneste undtagelse herfra er nok lidt match race, og enkelte jolleklasser.
Med andre ord; sejlsport i Danmark er blevet en gammelmands-sport, med ringe tilgang fra yngre generationer.
Jeg har derfor selv truffet det valg at benytte min sparsomme fritid på at sejle i den bådklasse der giver den bedste konkurrence og mest smæk for skillingen rent konkurrence mæssigt - i Øresund er det uden tvivl Knarr klassen lige i øjeblikket.
Det ville da være skønt hvis vi alle kunne finde ud at at sejle i samme bådtype og have 120 både på vandet hver weekend, men det er nok utopia i min levetid - dertil er sejlere for individuelle....
Med venlig hilsen
Thomas Olsen
Tidligere jollesejler, Ynglinge sejler, matchrace sejler, storbådssejler, 101 sejler, X79 sejler og nu aktiv Knarr sejler.
Sendt d. 06-09-2010 kl. 19:40 af Jesper
Nocolai
Det er en ualmindelig dum holdning du udviser med din kritik af SKS, du burde være klog nok til ikke at løbe med på den evige kritik af sejlklubber og følge det ønske du selv har fremsat fra Øverup god takt og tone.
Hvis vi skal holde det lave plan du udviser så tilslutter jeg mig gruppen: ud af Skovshoved havn med din pølsevogn, rødvin når ungdommen sejler onsdage og KDY tilbage til Langelinnie.
Hold fast og kom tilbage i den neutrale kamp og lad os slås for sejlsporten og ikke tilhørforhold.
Sendt d. 06-09-2010 kl. 22:50 af Nicolai Lassen
Kære Jesper
Jeg repekterer din udtalte kærlighed til SKS, en kærlighed jeg personlig ikke kan vedkende mig.
I min bagside kommentar fra i fredag skrev jeg: Blandt de resterende sejlklubber er der kun en lille håndfuld, der har en fortsat eksistensberettigelse. Resten er en historisk parentes, og en betonklods for den fortsatte udvikling i dansk sejlsport. Jeg mener at SKS er i denne gruppe af B klubber
Personlig oplever jeg at mange klubber ikke har musklerne til at skabe et inspirerende sejlermiljø. Hverken for de unge eller de ældre. Jeg mærker det på min egen krop i Skovshoved Havn, både som Knarr sejler og som forældre - men det samme ville jeg opleve i mange andre havne.
Se bare Svanemøllekredsen, der organiserer - ja - de 8 sejlklubber omkring Svanemøllehavnen, plus "The United Nations Sailing Club". Hvilken eksistensberettigelse er der i 2010, at have disse sejlklubber liggende som naboer omkring samme havn, udover noget historisk betinget? Slå dem dog sammen og skab en stærk fælles sejlklub, som har musklerne til at skabe forandring til gavn for alle der vil på vandet i området.
Det samme mener sejlsporten i Skovshoved Havn, slå SKS sammen med KDY – alternativt med HS. Skab en slagskraftig enhed, til gavn for alle.
Knarr sejlerne der deltog i weekends SKS stævne fortæller - Jørgen Mellerup gjorde en stor og helhjertet indsats, men havde et svært job med den aftagende vind og for lidt kvalificeret hjælp på dommerskibet.
2 mand til at afvikle et weekend stævne er simpelthen for få hænder.
Så tag det som en åben debat, hvor vi slås for sejlsporten – både nu og i fremtiden
Fortsat god aften
Sendt d. 07-09-2010 kl. 12:44 af Carsten
Nicolai
Hvorfor stoppe ved at slå nogle få sejlklubber sammen, hvorfor ikke tage alle klubber på Sjælland og lave Sejlklubben Sjælland. Så kunne de gøre det samme på Fyn og i Jylland. Så fik vi nogle stærke sejlklubber til gavn for alle der vil på vandet?????
Du skriver som det er en kamp (se krig). Hvad er det for en kamp??? Hvem er det der skal spilles med musklerne for????
Personligt er jeg medlem af Sejlklubben København. Vi var 3 klubber der blev lagt sammen for ca. 2 1/2 år siden. Dengang ville Kvindelig Sejlklub ikke med i sammenlægningen. De var bange for at det der var specielt ved deres klub ville forsvinde i en storklub.
Det kan jeg godt forstå!
Vi har brug for forskelligheden i klubberne. Det er godt der er klubber der har fokus (mærkesager) på kvinder, på dem der vil sejle meget kapsejlads, på motorbåde, på hygge og jeg kunne blive ved.
Vi har vores kredse, så må de blive bedre til "at spille med musklerne".
Det er ikke altid at stort bliver bedre for alle, nogle gange bliver det bare stort.
Sendt d. 07-09-2010 kl. 16:04 af Kære Carsten
Dit forslag er på mange måder chamerende, for det hele drejer sin om kampen for sejlsporten. Virkeligheden er jo den kedelige, at sejlsports klubberne får en stadig højere gennemsnitsalder, der i sidste ende dræber sporten, når det sidste gravøl er drukket.
Skal du tilbyde et ordentligt tilbud til sejlerne, skal du have en solid økonomi. Den får du først, når du har en vis størrelse. Og forskelligheden kan jo sagtens leve inden for en klubs rammer, så for ikke at lyde alt for drastisk, er det sund fornuft at omdanne Svanemølle kredesn til 1. fælles sejlklub.
Fortsat god dag
Nicolai
Sendt d. 08-09-2010 kl. 19:49 af Carsten
Kære Nicolai
Hvis du nu skulle prøve at komme lidt ned i vandhøjde, tror du så selv at det vil ske? Så skulle sejlklubberne fra Skovshoved til Helsingør også slå sig sammen?? Jeg har meget svært ved at se det realistiske i dit forslag.
Ét er sund fornuft, noget andet er følelser, tilhørsforhold, geografi og forståelse.
Jeg ved du gerne vil have flere ud på og kapsejle. Det er fint nok, men når man som jeg var på vandet i weekenden og så hvor mange både der var på sundet. Ja, så har jeg lidt svært ved at se den store krise.
Folk sejler, der har været solgt mange nye både de sidste år. Nogle af dem faktisk også til unge mennesker.
jeg ved også godt at der ligger mange og ikke bliver brugt så meget, men hvad så! Vi bruger vores båd forskelligt. Det skal der være plads til.
Fortsæt du bare med utopi drømmende, så sejler vi andre bare en tur og nyder vandet.
Hilsen Carsten