Chr. Lerche: Sådan kan vi sejle sammen – hver for sig

Related Articles: DS direktør Chr. Lerche skyder KDY initiativ ned

Tidligere på ugen var direktør i Dansk Sejlunion Chr. Lerche ude og skyde et KDY initiativ ned, med ’Corona-anbefalingerne’ i hånden.

Kort genfortalt handler det om ’forsamlingsforbuddet’ på, at man maks. må være 10 personer samme sted samme tid. Dette forbud gælder også en startlinje ude på det åbne vand. 

Man må ikke være mere end 10 personer på en given startlinje, som hvis man ønsker at starte i en kapsejlads. Det er værd at bemærke der her er tale om 10 personer, ikke 10 både – med mindre der er tale om Singlehand.

Det har vagt stor underen blandt sejlere, som de seneste 24 timer har henvendt sig til redaktionen, med kommentarer om at ’det kan da ikke være rigtigt’? – Men ikke desto mindre, er det aftalen som er indgået mellem Sundhedsmyndighederne, DIF og herunder Dansk Sejlunion. 

Totalt urimeligt
Der findes generelt en stor underen rundt omkring i befolkningen, om hvorfor må Ikea, når Magasin ikke må, og hvorfor må man drikke sin kaffe og medbragte mad på bænken eller molen i Nyhavn, når der ikke må serveres udendørs, og vi kunne blive ved. 

jp.dk kan man i dag læse, at en karateklub som trænede 12 personer sammen – hver for sig, og med behørig to meters afstand, alle har fået en bøde på 2.500,- per deltager. Altså 30.000 i bøde for at træne udendørs på Kløvermarkens enorme arealer, og der var ikke andre i nærheden! Urimeligt, ja i deres siganturs øjne.

Sejl sammen – hver for sig
Følger man Dansk Sejlunions anbefalinger, så kan det ikke på nuværende tidspunkt lade sig gøre at arrangere en kapsejlads. Jo, hvis man samlet er under 10 personer, herunder stævneleder og dommere. På unionens website undet teamet "Corona og sejlsport", kan man blandt andet læse:

Under de nuværende coronarestriktioner, kan sædvanlig kapsejladsaktivitet desværre ikke gennemføres. Det skyldes både forsamlingsforbuddet og anbefalingen om at holde afstand.

Dansk Sejlunion vurderer, at mini-konkurrencer (kapsejlads) i klubregi kan gennemføres inden for myndighedernes retningslinjer på betingelse af at forbuddet mod at forsamles i større grupper end 10 personer overholdes, og at der bør holdes afstand på 2 meter til andre – dette gælder fra havn til sejladsområde – og retur.

Det vil sige at der kan afholdes mindre kapsejladser for små grupper af joller, windsurfere eller kølbåde (1-2 personer eller familier). Sådanne små konkurrencer kan gennemføres af kapsejlerne selv uden officials ved at benytte faste mærker og starte ved hjælp af ”hare-start”.

Begrænsningen på 10 personer gælder også startlinjen – uanset hvor lang denne er. Det er den enkelte aktivitet (start), der tæller. (dette her er tilføjet og præciseret, efter Bådmagasinets historie onsdag, red.)

Til Bådmagasinet uddyber Christian Lerche:

- Jeg forstår selvfølgelig godt, at mange sejlere undrer sig over de meget restriktive anbefalinger. Fra Dansk Sejlunions side, presser vi massivt på, for at få et grønt lys for, at vi fx kan se bort fra restriktionen om maksimalt 10 personer pr. aktivitet. Men som situationen er lige nu, er vi nødt til at rette ind og få det bedst mulige ud af det. Det handler ikke kun om os, men om alle andre udendørsidrætter.

Lerche fortsætter, Vi er i daglig dialog med mange klubber og stævnearrangører, som har gode idéer til, hvordan man kan kapsejle med disse begrænsninger. Dem prøver vi at hjælpe og rådgive så godt vi kan.

- Jeg håber, at mange klubber også vil prøve nye eller gamle kapsejladsformer af. Det er jo en mægtig god ide at arrangere sejladser rundt om en ø eller på et sund med start fra forskellige havne. Eksemplerne er Faaborg Sejlklubs initiativ rundt om Fyn eller 24 ½ års jubilæumsversionen af Sjælland Rundt på Indersiden. Familiekapsejladser er en rigtig god idé. Jeg forestiller mig at man genopliver principperne fra 24-timers sejladserne, men skaleret ned til 2 eller 3 timer. Eller start efter omvendt handicap, så man ikke forsamles på startlinjen. Og i forhold til startlinjen kan man jo benytte ”harestart”, så man slet ikke behøver en dommerbåd og udlagt startlinje. Måske kan vi også ved hjælp af tracking og tid finde måder at sejle om kap. Der er masser af muligheder.

- Men det bliver selvfølgelig ikke kapsejlads som vi kender det endnu.

Indtil der kommer nye meldinger fra regeringen, forventet op til 10. maj, så vil de nuværende anbefalinger samt regler være gældende. 







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen