Trist rekord - over tre gange så mange sejlere druknede i 2019!

Related Articles: Rekordlavt antal af drukneulykker i Danmark - men havnene koster stadig flest liv, Sikkerhed: MED vest bliver du ikke en del af den triste statistik

Vi skal ikke længere tilbage end til 2017 hvor historien kunne fortælles med modsat fortegn. Den gang lød juble på rekordlavt antal - sidste år gik det modsat vej! For i 2019  mistede 12 sejlere, to dykkere, en roer og to fritidsfiskere livet. Det er et rekordhøjt antal for sejlerne, som i de seneste 10 år har ligget på et gennemsnit på fem (5,2) druknede om året. Hvert af de mistede liv er et for mange, lyder det fra SejlSikkert, som sammen med Joint Rescue Coordination Centre (JRCC) opfordrer til at følge de fem sejlråd. Erfaringen er nemlig, at de alvorlige ulykker som regel skyldes, at sejlrådene ikke bliver fulgt.

Sammenlignet med ulykker i trafikken sker der relativt få alvorlige ulykker i forbindelse med vandaktiviteter, selvom rigtig mange bruger vandet til bl.a. fritidssejlads, fritidsfiskeri, roning og SUP. Men for de familier, som mister deres kære, er det dybt tragisk, lyder det fra Søsportens Sikkerhedsråd.

- Det har været et trist år for fritidssejlerne med ni ulykker, som kostede 12 liv. Alle på nær én person er mænd, og hovedårsagen til ulykkerne er ikke overraskende kæntringer eller overbordfald. Det er tragiske hændelser, som viser, at det er alvorligt at falde i vandet. Derfor skal man tage alle de forholdsregler, man kan, for at forhindre, at det sker, siger Sten Emborg, specialkonsulent i Søsportens Sikkerhedsråd, og fortsætter - Falder man alligevel overbord, gælder det om at være forberedt både med den rette påklædning, redningsvest og nødopkaldsudstyr i lommen, så man kan få fat i det, når man ligger i vandet.

For fritidsfiskerne er kæntring og overbordfald også hovedårsagen til drukninger, mens SejlSikkert ikke har bekræftede oplysninger om årsagerne til ulykkerne blandt dykkere og roere.

Positionen sparer kostbar tid
Ole Theill Sørensen er vagthavende officer hos JRCC, hvor han koordinerer søredninger. Det er også ham, der besvarer alarmopkald fra sejlere i problemer på havet og fra nervøse pårørende på land.

- Når de meget kritiske situationer opstår på vandet, så er det som regel, fordi personerne enten mangler sejlerkompetencer, eller at de ikke har planlagt deres tur og fx bliver overrasket af hårdt vejr. Andre har ikke tjekket grejet på forhånd og får derfor problemer, og noget af det mest alvorlige er den, som falder i vandet og ikke har vest på, siger Ole Theill Sørensen.

I august sidste år blev Ole en tidlig morgen kontaktet af den tyske søredningstjeneste for at få hjælp til at finde en tysk sejler, som de formodede befandt sig i dansk farvand. Sejleren havde aftenen før ringet til sin kone i Kiel og fortalt, at det ikke så godt ud, for der var problemer med forsejlet. Konen slog alarm, men kendte ikke mandens position.

Næsten samtidig med, at Ole blev ringet op fra Tyskland, blev mandens båd fundet drevet i land ved Bagenkop på Langeland, og så blev en stor eftersøgning med helikoptere, fly og skibe sat i værk. Tilsammen blev der fløjet i 37 timer med helikopter og fly, men eftersøgningen var desværre forgæves. To dage senere blev manden fundet omkommet tæt på stedet, hvor båden blev fundet.

- I denne situation kunne sejleren måske være reddet, hvis han selv havde kunnet slå alarm og opgive sin position. Positionen er en ekstrem vigtig information for os at få, så vi kan indsnævre eftersøgningen fra start. Det er bogstaveligt talt som at lede efter en nål i en høstak at finde en person i et stort hav, hvis vi ikke kender positionen, og har personen hverken redningsvest eller lys, så de kan signalere til os, løber den kostbare tid hurtigt, siger Ole Theill Sørensen, og fortsætter:
- I dansk farvand er SejlSikkert Alarm appen en virkelig god livline at have, så du blot skal trykke én gang på mobilen for at slå alarm og automatisk opgive din position. En VHF-radio kan du også alarmere fra, selv når du er langt fra land, og du kan samtidig alarmere fartøjer i nærheden. Så et af mine bedste råd til sejlerne er, at du skal have styr på din position og dit nødopkaldsudstyr, så du kan slå alarm og give os din position, hvis du kommer i nød.

Ulykkerne sker ofte tæt på land for mænd over 50 år
Tallene fra SejlSikkert viser, at det oftest er mænd i alderen 50+, der sejler eller fisker uden vest, som fylder i druknestatistikken. 75 pct. af de 17 drukneulykker i 2019 skete på dage, hvor det blæste mere end 5 m/s, og det bør give stof til eftertanke, mener Sten Emborg.

Han opfordrer derfor til altid at tjekke vejrudsigten, før du sejler ud, og særligt hvis du sejler i en mindre båd, kano, kajak eller jolle, skal du overveje, om vejret er for voldsomt. Får du fx en bølge ind over din åbne båd, så den bliver fuld af vand, kommer du i alvorlige problemer. Det er godt at tage skipperansvar og udsætte turen, hvis vejret er for hårdt – man er ikke nogen ”tøsedreng”, når man vælger at blive på land i hårdt vejr.

- En anden ting, der er værd at bemærke er, at de fleste ulykker i de seneste år er sket tæt på land i de indre danske farvande. Vesten er altså mindst lige så vigtig, når man sejler tæt på kysten – modsat hvad mange desværre stadig tror.

SejlSikkert-indsatsen, som Søsportens Sikkerhedsråd og TrygFonden står bag, skal fremme sikkerhedskulturen til søs blandt fritidssejlere og fiskere for at forebygge ulykker og sikre, at sikkerheden altid er i top, når danskerne drager til søs.

Læs mere om sikkerhed til søs her - og se statistiktallene i galleriet herunder


Galleri







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen