Lørdag aften blev der i Düsseldorf, på åbningsdagen for verdens største bådemesse Boot, uddelt priser til årets bedste både i fire kategorier. Der skulle reelt have været uddelt priser i fem kategorier, men i én kategori, flerskrog, blev der ikke fundet en vinder.
De nominerede var Lagoon 46, Excess 15 og Neel 47. Desværre meldte Lagoon afbud kort før test sejladserne i Port Ginesta ved Barcelona, og desværre viste det sig under testsejladserne, at ingen af de to tilbageværende havde niveau til at blive præmieret med titlen som European Yacht of the Year 2020.
Prototype?
De to både var tættere på prototype end på færdigproduceret båd. Byggekvalitet og mængden af hovsa-løsninger var for stor på Neel 47eren og Excess 15, der er bygget på Lagoon 46 skroge og platform havde fundamentale problemer med balancen mellem kræfterne fra center of lateral resistance og center of effort. I forhold til Lagoon 50 som er identisk med Excess 15s skrog og platform har værftet flyttet rundt rat og dækslayout, men mere vigtigt i denne sammenhæng har franskmændene valgt at sætte en højere mast på og et fathead storsejl.
Tæt på umulig at sejle
I let vind fungerede det ok, men fra ca. 12 knob gik den ikke længere – man kunne kun styre med to hænder på rattet og et greb så fast at det gav hvide knoer. Rortrykket blev i mere vind enormt og man kunne ikke rebe eller trimme sig ud af problemerne. Under seatrailen, der varede fem dage blev der fra Lagoons side ikke gjort forsøg på at adressere problemerne.
Efter testen orienterede EYotY-juryen Lagoon/Beneteau om problemerne, og om at båden ikke var kvalificeret til titlen som årets båd. Først benægtede general manager Yann MASSELOT fra Excess, at der skulle være problemer. Han henviste blandt andet til, at båden var blevet præmieret i en lignende konkurrence af Yacht &Yachting og Sailing Today. (!)
En måned senere vendte Beneteaus topchef Giangido Girotto tilbage og orienterede juryformand Jochen Rieker om, at han var taknemmelig for kritikken, og at bådens ror vil blive re-desiget, hvilket blev skriftligt bekræftet af produktchef Brune Belmont, der i et dokument redegjorde nærmere for ændringerne af bådens ror samt, at bådene fremadrettet ville blive udstyret med en trimguide.
Om det er nok til at få en velsejlende båd ud af Excess 15 vil tiden vise.