Hempel bliver del af ”Getting to Zero Coalition”

Related Articles: ”Vil du vogte Danmarks havmiljø?”, Carbon3 skal teste for Hempel., Hempel bliver titelsponsor for Aarhus 2018 Sailing World Championships, Hempel-bundmaling får teknologisk pris

Skibsfarten er en af verdens største miljøsvinere, og det vil dens interesseorganisation, IMO, gøre noget ved. Det er baggrunden for initiativet ”Getting to Zero Coalition”. Målsætningen er at reducere skibsfartens udslip af drivhusgasser med mindst 50% inden 2050 – sammenlignet med niveauet fra 2008. Samtidigt er strategien at støtte tiltag, som på sigt kan eliminere den typen udslip fuldstændigt. Man håber at se en ny type kommercielt bæredygtige skibe, som slet ikke slipper drivhusgasser ud i atmosfæren. De skal være operative i 2030. De såkaldte ”ZEV” skibe (Zero Emission Vessels) er essentielle, fortæller Hempel i en pressemeddelelse, hvis man skal gøre sig forhåbninger om at nå målsætningen.

Bredt sammensat gruppe
Hempel er nu blevet en del af den bredt sammensat gruppe bag ”Getting to Zero Coalition”. Andre deltagere er Global Maritime Forum, Friends of Ocean Action og World Economic Forum, samt en række kommercielle maritime virksomheder. Også energiselskaber, tænketanke, politiske beslutningstagere og akademiske institutioner ønskes velkommen i gruppen. Næste skridt bliver at udvikle en handlingsplan, og udbygge den nødvendige infrastruktur rundt om de nye fartøjer.

Hydrodynamisk bundmaling
Christian Ottesen er VP/Head of Marine Business hos Hempel. ”Hempel har længe spillet en nøglerolle, når det gælder at hjælpe skibsfarten med at nedbringe miljøskadelige udslip”, siger han. ”Det er blandt andet sket ved hjælp af hydrodynamiske bundmalinger som Hempaguard MaX og vores SHAPE måleservices for fremdriftsmidler på skibe”.

Brug for en ny tilgang
HempaGuard MaX reducerer fartøjets modstand i vandet, noget som nedbringer brændstofforbrug og de udslip der følger med. Malingen er baseret på Hempaguard X7, en bundmaling som har været påført mere end 1.500 skibe siden 2013. Disse fartøjer har samlet nedbragt den årlige brændstofregning med 500 millioner USD, og nedskåret årlige Co2 udslip med mere end 10 millioner tons. ”Verdenshandlen stiger år for år, og dermed stiger skibsfarten også”, siger Ottosen. ”Det er ikke længere nok at forbedre skibenes energi-effektivitet. Vi trænger en helt ny tilgang til skibsdesign, især fremdriftsmidler. Vi er stolte af at være en del af det her meget væsentlige initiativ”.



Seneste nyheder

★ Den lille ø med den velbesøgte havn

★ Det er en SEJLbåd

★ Holder Hanse hele vejen?





★ Tursejlads

★ Den lille ø med den velbesøgte havn

★ Interview & Portræt

★ Kom tæt på Dansk Sejlunions nye sportschef Peter Hansen

★ Tursejlads

★ Det er en SEJLbåd

★ Test af sejlbåde

★ Holder Hanse hele vejen?

★ Test af motorbåd

★ Test: Yamarin 59 BR - moderne og stilfuld bowrider

★ Artikel

★ Søkort på computeren - kom i gang på 9 minutter

★ Artikel

★ Dansk innovation løfter luksusbåde til nyt niveau

★ Interview & Portræt

★ Line Markert ser tilbage på otte år som formand for Dansk...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen