Hempel-bundmaling får teknologisk pris



             Hempel har vundet Ingeniørens Produktpris 2009 med Hempasil X3, der er en ny bundmaling mod skibsbegroning. Nyhedsmagasinet Ingeniøren, der udgives af Ingeniørforeningen, uddeler prisen til nye danske produkter med et klart markedsfokus og enestående teknologisk nyskabelse.<br />


"Vi er utroligt stolte af denne pris," siger udviklingsdirektør for Hempels R&D-afdeling Martin Wiese. "Det er resultatet af en klar udviklingsstrategi med direkte fokus på kundebehov. Flere og flere kunder efterspørger produkter, der sænker driftsomkostningerne og hjælper med at reducere virksomhedens påvirkning af miljøet. Hempasil X3 gør begge dele. Vores kreative produktingeniører har taget en spændende idé og skabt et produkt med et fantastisk økonomisk og miljømæssigt potentiale."

"Usynligt" skrog garanterer energibesparelser
Hempasil X3 er Hempels tredjegenerations silikonemalingmaling, der modvirker skibsbegroning. Den nyskabende hydrogelteknologi modvirker begroning af organismer (lige fra biologisk slimlag og alger til rurer) på skibets skrog. Hydrogelen får organismerne til at tro, at skibets skrog består af væske, hvilket nærmest gør skroget usynligt, så organismerne ikke gror fast. Dermed holdes bunden glat, hvilket reducerer modstanden i vandet.

Resultatet er, at Hempasil X3 kan garantere brændstofbesparelser på 4-8 % det første år, malingen bruges, afhængigt af skibstypen. Som standard leverer Hempel SeaTrend® software med Hempasil X3 for at give skibsrederne mulighed for selv at måle brændsstofbesparelserne.

På verdensplan kan Hempasil X3 nedbringe CO2-udledningen med mange millioner ton årligt, da et mindre brændstofforbrug er ensbetydende med en reduktion i CO2-udledningen fra skibe.

"Forestil dig, at Hempasil X3 blev påført hele verdensflåden. Det ville give en besparelse på 90 millioner ton CO2 årligt – den samme mængde CO2,som hele Grækenland årligt udleder," siger produktchef hos Hempel Torben Rasmussen.

Teknologien bag magien
Hempasil X3 er baseret på hydrogelsilikone og designet til skibshastigheder helt ned til 8 knob samt til skibe med lavt aktivitetsniveau. Hydrogel består af et netværk af vanduopløselige, superabsorberende polymerer, som danner et mikrolag mellem den faste silikone og havvandet. På grund af det høje vandindhold opfatter mikroorganismerne hydrogelen som en væske, så skroget bliver "usynligt".







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen