I mandags bragte vi som eneste medie den triste nyhed om en italiensk Nacra 17 sejler som var kommet slemt til skade, ramt af en foil. Efter yderligere research går det op for os på redaktionen, at der faktisk er mange sejlere som er kommet til skade i foil-ulykker! I respekt for sikkerheden, og emnes karakter, samt den opmærksomhed som dette her fortjener, så vælger vi at bringe artiklerne låst op, så alle kan læse med.
Tilbage i efteråret 2018 blev en norsk Nacra 17 gast også slemt skadet i farvandet ud for Enoshima. Der tages nu yderligere skridt til at skærpe sikkerheden omkring foil-sejlads – men vil det være tilstrækkeligt?
Bådmagasinet blev tirsdag opmærksom på, at der også har været en foil-ulykke med en norsk Nacra 17 sejler. Vi begyndte at undre os over, at denne ulykke ikke har været bragt frem i offentligheden, da den fandt sted kun et halvt år efter Christian Peter Lübeck’s alvorlige ulykke i New Zealand i starten af 2018.
Vi tog straks kontakt Norges Seilforbund, som har bekræftet, at en norsk sejler var udsat for en lignende ulykke i oktober 2018, og at denne ulykke også fandt sted i farvandet ud for Enoshima.
Den norske gast faldt ud af Nacra 17’eren og blev ramt af foilen på roret. Foilen ramte sejlerens fod/ankel og resulterede i et slemt snit i læggen. Hele lægmusklen og en del sener helt ind til benet blev skåret over. De norske sejlere havde på det tidspunkt ikke nogen coach på banen, men en snarrådig belgisk coach fik sejleren ombord i sin RIB, fik standset blødningen og bragt sejlere i land og ind til hospitalet i Enoshima.
Den norske sejler havde faktisk kevlar sokker på for at forhindre sådanne snitskader – men det var ikke til stor hjælp. Norges Seilforbund har efterfølgende lavet et sæt ”Safety guidelines for high speed sailing” til norske sejlere.
Alvorlig situation i sejlsporten
Bådmagasinet var det første og eneste medie som mandag bragte historien om foil-ulykken i Enoshima. Vi sendte herefter artiklen (i en oversat version) til den internationale Nacra 17 klasseorganisation, der havde bekræftet ulykken, og de fulgte tirsdag op med en orientering om ulykken og sikkerhedsudtalelse på deres hjemmeside – LINK (https://nacra17.org/international-nacra-17-class-association-safety-statement/)
Situationen i Nacra 17 klassen er alvorlig med en stribe uheld efter at danske Christian Peter Lübeck blev skadet ved at stævne i New Zealand i starten af 2018. Det italienske OL-team har fortalt, at de alene har haft seks uheld de seneste 20 måneder, men det har der desværre ikke være stor offentlighed omkring før mandagens hændelse. Hertil kommer den alvorlige ulykke for den norske sejlere. Der er således nu otte kendte ulykker indenfor 20 måneder! Man må håbe på, at der ikke er flere ulykker, som ikke er kommet til offentlighedens kendskab?
Man skal ikke mere end et par år tilbage da den franske Americas Cup skipper Frank Cammas blev meget alvorligt skadet i en foil-ulykke med en GC32, og samme år blev en official i en RIB ramt af en foil på en stor katamaran, og kvindens ben måtte amputeres.
Det tegner et billede af en bekymrende udvikling i sejlsporten, hvor unge elitesejlere udsætter sig for en markant risiko i en af de olympiske bådklasser eller andre foilende både, ligesom det heller ikke er ufarligt for race officials.
Der er behov for at tage denne situation meget alvorligt i international sejlsport, klasser og arrangører samt World Sailing. Rent faktisk er det et held, at ingen elitesejlere allerede er blevet invalideret for resten af deres liv i forbindelse med foil-sejlads !
Kan man reducere risikoen?
Nacra 17 klassen fortæller i deres ”safety statement”, at sikkerhed er en kerneværdi for klassen, og at de arbejder intenst for at reducere risikoen og konsekvenserne af ulykker i Nacra 17.
I løbet af de seneste 20 måneder har klassen taget følgende skridt:
-
Anbefalet at Nacra Sailing på kort sigt overvejer at ændre rorkonstruktionen og gøre forkanten mere stump – og dermed mindre farlig.
-
Etableret en fælles arbejdsgruppe bestående af sejlere, klassens executive director og Nacra Sailing mhp at udvikle langsigtede forbedringer af sikkerheden gennem ændringer i Nacra 17-designet. De mest lovende af disse indstillinger testes i øjeblikket.
-
Nedsat en sikkerhedsarbejdsgruppe for at undersøge, hvordan man mindsker antallet af ’foil-angreb’ og for at minimere deres sværhedsgrad. Et af de emner denne arbejdsgruppe har fremsat, er undervisning af trænere til førstehjælpshændelser, og der er lavet kurser for trænere i Europa i 2019 specifikt i, hvordan man anvender en ’turnering’ blandt andre ting.
-
Klassen samarbejder løbende med World Sailing med hensyn til sikkerhedsplaner, ”best practice” og rapportering af disse hændelser på en konsekvent måde.
Er beskyttelsesbeklædning en løsning?
Klassen har tillige undersøgt og bestilt beskyttelsesbukser fra et firma, der er specialiseret i beskyttelsesbeklædning. Disse bukser vil blive leveret til sejlere i Auckland ved verdensmesterskabet i 2019.
Klassen samarbejder tillige med sikkerhedspersonale fra SailGP, GC32 og America's Cup for at sikre, at man vedtager og informeres om aktuelle ”best practice”, hvor det er relevant. Klassen ser på sikkerhed på tre fronter: Undgåelse, teknik og personlig beskyttelse.
-
”Undgåelse” er fjernelse af faremomentet. På dette område har man fokuseret på at reducere risikoen for situationer hvor sejleren falder overbord ved hjælp af forbedrede trapezsystemer samt forbedret vedligeholdelsespraksis.
-
”Teknik” - På ingeniørfronten har man anbefalet Nacra sejlerne 7 sammenhængende og kooperative forholdsregler for at reducere hyppigheden og konsekvenserne af situationer, hvor sejlerne falder overbord. Nacra Sailing (producenten) udvikler på disse muligheder og er begyndt at teste de første og mere lovende muligheder.
-
”Personlig beskyttelse” – der er bestilt specielle beskyttelsesbukser fra et firma, der er specialiseret i beskyttelsesbeklædning til atleter. Disse dragter fremstilles i øjeblikket og vil blive leveret til hele flåden inden verdensmesterskabet i 2019 i Auckland.
Klassen vil opfordre alle sejlere til igen at læse følgende blogindlæg – som er udsendt i august 2018 efter Christian Peter Lübeck’s ulykke i starten af 2018.
Nacra 17-klassen fastslår i forbindelse med deres ”satety statement”, at de fortsat vil gøre alt, hvad de kan, for at sikre vores sejlere. Det er en løbende og kontinuerlig proces.