Så skete det igen - foil ulykke i Nacra klassen! En italiensk Nacra 17 gast faldt under træning over bord efter en kollision med en anden båd, en foil ramte benet og gasten fik en dyb flænge. Gasten blev hurtigt samlet op af en coach og bragt i land til behandling.
For halvandet år siden kom Christian Peter Lübeck (’CP’) alvorligt til skade under Oceanbridge Sailing NZ Regatta, som kunne have invalideret ham, men CP er heldigvis kommet sig helt over det alvorlige uheld, og har sammen Lin Ea Cenholt fortsat kursen sat mod OL-deltagelse i Japan 2020 i den foilende Nacra 17. Lige nu deltager de i World Cup’en, som også foregår i Enoshima.
Ulykken skete, efter Bådmagasinets oplysninger, i weekenden under træning i det olympiske farvand i Enoshima mellem den olympiske testevent og World Cup stævnet, der starter i morgen tirsdag. De oplysninger vi har modtaget er ganske præcise omkring forløbet og mange detaljer, og vi har netop fået bekræftet ulykken af en italiensk sejler, som vi har været i kontakt med i Enoshima.
Den italienske Nacra 17 sejlede med høj fart og efter en kollision med en anden båd faldt gasten over bord, hvor rorbladet ramte sejleren i vandet – ligesom det var tilfældet med Christian Peter Lübeck. Ulykken resulterede i at den italienske gast fik et dybt snit i en muskel på forsiden af underbenet (’tibalis anterior’ - ydersiden af skinnebenet, red.) med tab af væv og en kraftig blødning til følge.
Sejleren blev hurtigt reddet op i den italienske coach båd, hvor der blev lagt en turnéquet (forbinding) med sterilt gazebind og området blev desinficeret. På land blev sejleren ført til stævnelægen, som hurtigt besluttede at sende sejleren på hospitalet med ambulance. På hospitalet kunne konstateres, at der heller ikke var nogen knogleskade på skinnebenet, sejleren blev medicinsk behandlet under lokalbedøvelse og blev efter 4 timer udskrevet fra hospitalet.
Bådmagasinets kilde har skrevet, at hele setuppet fungerede godt, lige fra behandlingen i RIB’en og understreger, at de første behandlinger på vandet er meget vigtige, og coachen dermed er en meget central person som skal være trænet korrekt i nødsituationer, og have tilstrækkelig med nødhjælpsudstyr om bord.
Kilden slutter af med en kommentar om, at det er den sjette af denne slags ulykker/hændelser som det italienske sejlerteam har oplevet i de seneste 20 måneder med foil-blade, og mener i øvrigt at indførelsen af yderligere foil-klasser i OL - især hvis de ikke er korrekt testet - bør overvejes meget grundigt og der bør foretages en risikovurdering samt medicinsk vurdering af potentielle skader.
Efter CP’s ulykke i New Zealand i 2018 oprettede World Sailing en database - sailing-wide safety database – hvor alle med relevant viden om en ulykke eller hændelser kan logge sikkerhedsmæssige problemer ved i forbindelse med sejlsportsudøvelse. World Sailing opfordrer alle sejlere, der er blevet såret eller involveret i næsten ulykker til at registrere disse hændelser, så sporten bedst kan afhjælpe systemiske problemer, der kan komme op fra tid til anden.
Om databasen bliver brugt har vi endnu ikke nogen informationer om, men vil spørge World Sailing om databasen bruges aktivt af sejlerne og WS tekniske komite. Hvis ikke, så vil det være en god ide at gentage opfordringen i sejlermiljøet, så erfaringer kan være med til at skabe en så sikkert sport, som muligt.