Køb af J/70’ere har skabt dønninger i DS’ bestyrelse

Artikelindeks

Dansk Sejlunion er kommet i en helt ekstraordinær situation i forbindelse med drøftelserne omkring etablering af sejlsportsligaen. Det har været tydeligt, at diskussionerne omkring dette spændende projekt har været intense og langvarige. Bådmagasinet har også hørt, at 'bølgerne har gået meget højt' på gangene i Idrættens Hus, og det har været tæt på at splitte bestyrelsen.

Beslutningen om sejlsportsligaen blev truffet på et ”Skype” møde som varede 1 time og 25 minutter en lørdag eftermiddag. Dvs. bestyrelsen havde ikke samme mulighed for en grundig diskussion, evt. med et ”timeout”, som man kan have på et møde, hvor deltagerne er fysisk tilstede, hvor man direkte kan se hinanden i øjnene før vigtige beslutninger træffes.

Bådmagasinet er helt enig i, at det er et særdeles spændende projekt, som også vil kunne tilføre dansk sejlsport noget helt nyt, nemlig en klubliga som med tid og med deltagelse af mange sejlere landet over, vil være med til at skabe aktivitet rundt omkring i klubberne, samt skabe mulighed for at profilere dansk sejlsport i medierne.

Samtidig er det naturligvis også nødvendigt for en organisation som Dansk Sejlunion at en så stor beslutning tages på et særdeles solidt grundlag, hvilket der er noget, der kan tyde på, har været et problem i hele denne proces.

Det er ganske usædvanligt, dels at næstformand Jens Erik Hansen og yderligere ét bestyrelsesmedlem, Jesper Baungaard - ser ud til at være endog meget uenige i beslutningen. Det er unægtelig endnu mere bemærkelsesværdigt, når man ved, at Jesper Baungaard også er advokat i sit professionelle liv.

Der er taget forbehold i bestyrelsesreferatet med en minoritetsudtalelse, hvilket ikke er ualmindeligt i politiske bestyrelser. Men det er et meget omfattende og specifikt forbehold, som afsluttes med:

Det er betænkeligt, at Dansk Sejlunion optager et betydeligt lån til formålet.

  • Dansk Sejlunion bryder dermed en lang tradition om ikke at lånefinansiere. I øvrigt klart formuleret generelt i Dansk Sejlunions generalforsamlings besluttede Strategi 2011, Økonomi afsnittet.
  • Et alternativ har været nævnt, at omsætte noget af Dansk Sejlunions formue til købet, ved at omsætte Dansk Sejlunions sikre aktiv i obligationsbeholdning til de mere usikre aktiver, som 7 sprit-nye sportsbåde må siges at være.
  • Med Ligaen som formål er det hverken velegnet for Dansk Sejlunion at anvende betydelige beløb ved at lånefinansiere eller bruge af formuen på en måde, hvor vi binder den. Dansk Sejlunion bør være økonomisk rustet til situationer, hvor det kan være mere påtrængende at overveje sådanne tiltag.”

Læs hele DS bestyrelsesreferatet


 

Dansk Sejlunion har netop aflagt årsregnskab for 2013, hvor det via et ekstraordinært tilskud fra SKAT er lykkedes at genetablere den egenkapitalen, som var blevet reduceret gennem et underskud i 2012. Det er naturligvis positivt.

Samtidig har DS ledelse i 2013 blandt andet gennemført en række andre beslutninger i en situation, hvor sejlunionens omsætning falder med over 6 mio. kr. fra 2012 til 2013:

  • Omkostningerne til ledelse/administration er steget med 2,2 mio. kr.
  • Omkostninger til Sejladsområdets aktiviteter er faldet med 3,6 mio. kr., herunder markant mindre ressourcer til:
  • Tursejlads, som er reduceret med 54 %
  • Ungdom & klubudvikling som er reduceret med 65 %
  • Udviklingskonsulenter som er reduceret med 22 %

Samtidig med disse markante reduktioner (jf. årsrapport 2013) i forbindelse med aktiviteter målrettet breddesejlere og klubber, besluttes at henlægge 670.000 kr. til OL-fonden samt at optage et lån på 2,4 mio. kr. til Sejlsportsligaen.

Og lige i starten af 2014 blev det kendt, at DS' ledelse også fyrede DS Tursejlads konsulenten, hvilket affødte, at Bådmagasinet satte fokus på problematikken i artiklen Bliver tursejlerne igen sorteper ? En artikel som affødte hele 23 kommentarer fra vores læsere, herunder mange kritiske indlæg omkring situationen, set med tursejlernes øjne.

Læsernes kommentarer tyder på, at der i stigende grad ser ud til at være en holdning til, at DS er løbet fra de løfter bestyrelsen gav på generalforsamlingen 2012, som var baseret på en rapport om tursejlads udarbejdet af gruppe klubledere til DS bestyrelse - en rapport som Bådmagasinet gjorde tilgængelig for læserne i ovenstående artikel.

På generalforsamlingen i 2012 lovede bestyrelsen, at DS skulle være den slagkraftige nationale organisation – også for tursejlere.

Nu er der sparet meget markant på Sejladsområdet, herunder tursejlads, og tursejlerkonsulenten er fyret, samtidig med at der er investeret kraftigt i mere elitetære områder (OL og Sejlsportsligaen), og der er brugt markant flere midler på ledelse og administration i en situation med faldende omsætning.

Læs også: SKAT øger DS’ resultat markant

Det ser ud til at kunne blive nogle interessante diskussioner på den kommende generalforsamling den 29. marts i Horsens, dels om specifikke beslutninger som sejlsportsligaen og tursejlads, dels om Dansk Sejlunions strategi, målsætninger, satsningsområder og økonomi – og måske om hvilken retning DS er på vej i fremtiden.

Skal Dansk Sejlunion være en sportsorganisation primært for kapsejlads og elite, eller fortsat en bred organisation for alle sejlere ?

RETTELSE:

Bådmagasinet oplyste fejlagtigt, at Jens Erik Hansen samt Jesper Baungaard udtræder af DS' bestyrelse før tid. Dette er ikke korrekt - de vælger blot ikke at udnytte den fulde tid et bestyrelsesmedlem kan sidde - vi beklager ...







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen