Tænk, endnu et år er gået og når jeg lige umiddelbart sidder og tænker tilbage, så føler jeg det er fløjet af sted.
Selvom tilstanden i den danske bådbranche kunne ønske sig mere luft under vingerne, så er min vurdering at de fleste i branchen, blandt andet på grund af en forrygende sommer, er kommet nogenlunde helskindet gennem året.
Regeringen indførte endnu mere skat på os sejlere, og ingen hjælp at hente til de stormflodsramte havne! Det er rystende at tænke sig, hvordan en regering kan se gennem fingre med den 'kulturarv' der findes rundt omkring på havnene. Det er jo bestemt ikke kun sejlerne der færdes på de mange havne rundt omkring i landet. En go' sommerdag er det hele lokalsamfundet der er samlet på bænken ved molen! Gud ved hvad der skal til, for at råbe de kloge hoveder op på Christiansborg?
2013 blev det år, hvor den sidste bådudstilling blev afviklet, i den rytme hvor man skiftevis har afviklet en bådudstilling, hvert andet år i Øst og Vest. Bella Center valgte at trække stikket, så Messe C (Fredericia, red.) står i dag som eneste udbyder af de traditionsrige udstillinger, men slår umiddelbart kun dørene op hvert andet år, næste gang i 2015. Udstillingsåret 2014 byder ultimo februar på en Maritim festival i København, hvor tilbehør, ikke mindst udstyr og andre servicefag til branchen viser hvad de har på hylderne, men ingen både. Lur mig, om ikke der dukker en del 'åbent hus' arrangementer op rundt omkring i landet. De aktive bådforhandlere har trods alt brug for at vise hvad de kan tilbyde, og den flydende bådudstilling, som med stor sikkerhed, vil blive afviklet i august, dækker ikke behovet.
2013 blev også året hvor Dansk Sejlunion måtte fremvise et i mine øjne relativt stort underskud! 700.000 kroner kan måske virke som småpenge i en 'forretning' der omsætter for 35 millioner. Men når jeg tænker på at klubbernes forening, Dansk Sejlunion - ikke er sat i verden for at skabe profit, så kan jeg have mine bange anelser om hvordan pokker Hans Natorp & Co. vil holde hvad de lovede på generelforsamlingen. Natorp lovede, at bestyrelsen i Dansk Sejlunion ville udarbejde en plan for hvordan egenkapitalen blev reetableret, til 2011 niveau, inden udgangen af 2015! Trekløveret, Chr. Lerche (Hellerup Sejlklub), Lars Ive (KDY), og Søren Kaare-Andersen (Vedbæk Sejlklub) accepterede årets kontingent stigning, mod ovenstående løfte fra Hans Natorp, og lod på den måde notatet med kritikken af underskuddet blive tasken. Vi følger naturligvis op, når de første regnskabstal tikker ind i løbet af foråret.