Dansk Sejlunion svarer på TORM stævnekritik

Artikelindeks

Bådmagasinet har kontaktet Dansk Sejlunion med henblik på at få svar på, hvilke udvælgelseskriterier, de bruger til at fastlægge TORM stævnerne. Mikael Jeremiassen, der er kapsejladsansvarlig i unionen, har givet følgende svar:

Dansk Sejlunion lægger stor vægt på, at TORM Grandprix-stævnerne har en geografisk fordeling, der tilgodeser hele landet. En ligelig øst/vest fordeling er tilmed nedfældet i statutterne og i vejledningen bag Grandprix-stævnerne.

De syv fastlagte TORM-stævner i 2014 er fordelt med to på Sjælland, to på Fyn og tre i Jylland. Overordnet set er det en fordeling, vi kan være godt tilfredse med ud fra de geografiske kriterier.

Hvad spiller ind, når stævnerne fordeles

Set hver for sig kunne ungdoms- og juniorstævnerne i den bedste af alle verdener måske have en bedre fordeling. Her kommer vi så ind på nogle andre kriterier, som også spiller ind, når vi fordeler stævnerne.

Et af kriterierne er, at vi gerne vil tilgodese klubber, der har jubilæer og andre særlige begivenheder. Et andet kriterium er, at vi gerne vil tilgodese nye arrangørklubber – det giver flere valgmuligheder fremadrettet, hvilket vi erfaringsmæssigt kan få glæde af.

Læs også: Få datoer og steder for TORM Grandprix 2014

I 2014 har Faaborg Sejlklub 100 års jubilæum, og det er samtidig en ny arrangør. Også Horsens Sejlklub har 100 års jubilæum i 2014, derfor har vi for længe siden aftalt med Horsens, at klubben skulle have et juniorstævne.



Aftaler i god tid

Aftalen med Horsens berører et yderligere kriterium – at vi lukker stævneaftaler, når vi har muligheden. Jo før, jo bedre. Vi har enkelte gange prøvet at skulle overtale klubber til at tage en stævneopgave. Det er bestemt ikke en ønskværdig situation – hverken for klubben eller for Dansk Sejlunion. Den bedste måde at undgå dét på er ved at lave aftaler i god tid.

IMG 8418-6430-530-355-80

I følge Dansk Sejlunion bliver aftalerne om stævnerne indgået i så god tid som muligt

I forhold til Skovshoved, så er det en sejlklub, som flere gange har afviklet fremragende TORM-stævner. Dansk Sejlunion er rigtigt glade for samarbejdet med Skovshoved Sejlklub. I 2014 har Skovshoved Sejlklub budt ind på én bestemt termin, som vi desværre ikke kunne imødekomme, fordi vi allerede havde en aftale med Horsens.

Det hører med til billedet, at de sjællandske klubber generelt – med Skovshoved og KDY som undtagelser – har været tilbageholdende med at byde ind som Grandprix-arrangører. Jo flere klubber, der viser interesse, desto bedre muligheder har vi for at sikre en ligelig øst/vest fordeling. Lad det være en opfordring herfra til flere østdanske klubber om at overveje en fremtidig opgave som arrangør.

Jeg vil i denne sammenhæng gerne fremhæve OCD, som gør en stor indsats for at placere ranglistestævner nogle af de steder, der ikke har et TORM-stævne.

I forhold til 2014 vil jeg afslutningsvis pointere, at juniorstævnernes fordeling trods alt ikke er helt skæv. Ved de to stævner på Fyn er afstandene rimeligt neutrale – set fra både øst og vest.



Stævner adskilt i øst/vest

I debatten på Badmagasinet.dk bliver der rejst et spørgsmål om en regional struktur, således at stævnerne var adskilte i øst og vest – og så med et fælles DM til sidst. Det er en idé, som Dansk Sejlunion tidligere har undersøgt interessen for. En opdeling ville reducere de mange kilometer på landevejene foruden broafgifter, overnatninger osv. Og som en sidegevinst ville det gøre opgaven som stævnearrangør mere overkommelig.

I sagens natur ville en opdeling også betyde mindre felter. Nogle klasser ville kun have få både til start – om end der stadig ville kunne sejles gode kapsejladser. I sidste ende er det ikke et tiltag, som Dansk Sejlunion vil gå videre med på egen hånd. Men vi vil være åbne for dialog, hvis der blandt klasseorganisationer, klubber mv. er opbakning til en anden stævnestruktur end den landsdækkende.

Mikael Jeremiassen

Kapsejladsansvarlig i Dansk Sejlunion







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen