"Det skal siges, at jeg ikke har hørt noget fra skibsregisteret i de forløbne 16 år", skriver manden videre og tilføjer, at der må være tusinder af tidligere bådejere i samme situation som ham.
Ganske rigtigt. Dansk Sejlunion har modtaget flere henvendelser, der minder om ovennævnte. Dansk Sejlunions sejladschef, Steen Wintlev, har af flere omgange været i kontakt med Søfartsstyrelsen – som bekræfter, at der er pres på telefonerne i disse dage.
"Formelt set har Søfartsstyrelsen ret i, at man som bådejer selv skal afmelde sin båd fra skibsregistret. Men man skal huske på, at skibsregistret først og fremmest retter sig mod rederier og andre erhvervsaktører, der har mandskab uddannet og ansat til at ordne disse forhold. Man kan ikke med rimelighed forvente, at en privat bådejer er lige så opmærksom", siger Steen Wintlev.
Hele problematikken er opstået, fordi det, der tidligere var en engangsafgift til skibsregistret, fra i år er omlagt til en årlig afgift. For mange bådejeres vedkommende er det således mange, mange år siden, de har været i kontakt med skibsregistret.
"Søfartsstyrelsen har adresser liggende på samtlige personer, der har en båd opført i registret. Jeg forstår ikke, hvorfor Søfartsstyrelsen har afstået fra et sende et orienteringsbrev, hvor man varsler den kommende årsafgift og giver alle mulighed for at framelde sig i god tid, FØR man udsender opkrævningen", siger Steen Wintlev.