Konkurrencen er benhård de enkelte klubber imellem, hvert fleet er på seks både og meget korte baner – til gengæld rigtig mange – 36 sejladser. Alle møde alle, før der søndag aften kan udråbes en vinder for denne runde. Det er klubben som vinder og ikke besætningen, der også har mulighed for at skifte besætninger mellem de forskellige stævner. Klubben stiller hver gang med de bedste, for der er voksende prestige i at vinde den tyske sejlsportliga. Prestigen i at kunne kalde sig Tysklands hurtigste og derfor bedste sejlklub i 2013. Udover prestige, ligger der en forventning om at de bedste klubber vil opleve en markant medlemsfremgang.
Kommer rundt i hele landet
Skal målet nås, kræver det top præsentationer i fem weekendstævner i turneringen som kommer hele Tyskland rundt. I denne weekend er det åbent hav i Østersøen ved Travemünde. Andre gange er det på idylliske bjergsøer i Bayern, hvor vinden alene er noget, man drømmer om.
Der er både de kendte tyske rockstars, lige som en lang række ganske ukendte sejlere. Både mænd og piger, i alle aldre. Faktisk er det ofte de ukendte, men godt sammensejlede, der vinder de enkelte sejladser. Aktuelt er det Bayerischer Yacht Club, som fører ligaen, men ikke mere end de ligger a point med Norddeutcher Regatta Verein og Yachtclub Berlin- Grûnau. Forskellen på at fører ligaen og ligge nr. 10, er aktuelt kun seks point.
Den tyske sejlsportsliga er et fantastisk udstillingsvindue for sejlsportens muligheder, på stranden og oppe på kajerne er der 10.000 af tyskere og turister. Med strategisk placerede storskærme og en ihærdig kommentator, skal man være meget tonedøv for ikke at følge konkurrencen. Aftenfesten var støjende, tre forskellige temabarer konkurrerede om sejlernes og de mange tilskueres gunst. Caribien med masser af godt rom, i direkte kamp med den traditionelle Carlsberg strandbar. Våbnet var lave priser og så heftige rytmer. Over det hele kunne dagens sejladser ses igen og igen på storskærme.
Enhver der oplever denne fest er enig i, at Danmark også skal have en sejlsportslige og helst med start i 2014. Klubberne er der, muligheder for at afvikle de ønskede antal stævner er der også. Der er absolut gode muligheder for at finde den krævede økonomi.
Men, målet er ikke "bare" at lancerer et nyt publikums sejladsformat i Danmark. En dansk sejlsportsliga skal primært genskabe interessen for at sejle i de nye generationer. Dansk sejlsports store udfordring er, at aktiverer gruppen 18 år og op til 35 år. Peter Wolsing har sat navn på målgruppen, Rikke 25 år.
Læs også: Rikke 25 år, hvad nu?
Skal sejlsporten lykkes fremadrettet, skal der genskabes en lang række dynamiske miljøer ude i sejlklubberne. Til gengæld er Rikke også klar til at betale prisen. I alt for mange år har mange sejlere forventet, at turen på havet kunne klares med en sekspak lunken øl. Men før Rikke kan komme i gang, skal hun fanges ind i sejlsporten.
Her er en dansk sejlsportsliga nøglen, en række publikums venlige aktiviteter. Høj musik og masser af grillmad. Smukke mennesker med mod på livet, fokuseret på festen der er i gang lige nu.
Kræver beslutninger
Skal strategien lykkedes kræver det en række store beslutninger, hvilke både skal vælges? I Tyskland er valget primært gået på J70. Sejladsformatet skal vælges, klubberne skal tage stilling om de vil deltage aktivt eller ej. I Danmark er en liga med 8-12 klubber realistisk, og en turnering der afvikles over fire stævner. I hver by der vælges til at afvikle et stævne, skal have det helt store apparat i gang, med "kom ud og sejle" for alle unge i dagene før første start.
Alle muligheder er der, nu drejer det sig alene om at gribe dem. Spørgsmålet er sat på spidsen, er aktørerne i dansk sejlsport klar til at gribe muligheden? Det vil efteråret og vinteren vise.
Se og læs mere om den tyske sejlsportsliga her http://segelbundesliga.de/