De to "uforudsete" poster, som Hans Natorp henviser til i sit tidligere interview med Bådmagasinet, er ikke budgetteret – men omvendt er der sparet andre steder, så at henføre underskuddet til de to poster er i mine øjne ikke den fulde sandhed? For at få sandheden frem, har det, som tidligere nævnt, været nødvendigt at gennemgå bestyrelsesreferater fra 2012. Her fremgår det ligeledes, at bestyrelsen har disponeret over omkostninger, der ikke har været budgetteret.
Dansk Sejlunions formand Hans Natorps forklaring på underskuddet, citat: "at det der irriterer mest er administrationens upræcise afrapportering af de ekstraordinære udgifter", er simpelthen for tynd og mangler format!
Nyt medlemssystem!
Det har rigtig længe været kendt, at DIF pr. 31. december 2012 ville lukke ned for det gamle system, så kan det undre, at der ikke har været budgetteret korrekt med hensyn til det nye IT medlemssystem.
Kilder tæt på Bådmagasinet fortæller, at Dansk Sejlunion tidligere (før den nuværende bestyrelse, red.) har brugt mange penge på etablering af et medlemssystem. Der har for år tilbage været brugt 0,5 mio. kroner, uden at det lykkedes at få noget brugbart ud af det. Så når der nu endnu engang er blevet arbejdet med et nyt IT system med fokus på medlemsregistrering, ja så kan det virkelig undre, at man endnu engang rammer galt med budgetteringen og projektet!
Investering i det nye IT systemet har ikke påvirket årets resultat. Sådanne investeringer aktiveres i Dansk Sejlunions regnskaber, og afskrivningerne som påvirker driften foretages første, når IT systemet er taget i brug. DS afskriver sådanne investeringner over syv år. Investeringen i dette IT system indgår ikke i årsregnskabet. Der er ikke afskrevet på det endnu, og det kan dermed ikke være årsagen til underskuddet!
Læs også: Grænseløst dumt
Frikøbshonorar samt uddannelse
På generalforsamlingen tilbage i foråret 2012 blev det besluttet, at bestyrelsesmedlemmerne kunne få udbetalt et frikøbshonorar betalt direkte til arbejdsgiver for mistet indtægt ifm. ekstraordinært bestyrelsesarbejde. Det blev samtidig oplyst, at sådan et frikøbshonorar skulle "projektføres" - det vil sige, en eventuel udbetaling af et frikøbshonorar skulle mærkes, hvilket projekt det vedrørte!
På denne generalforsamling var der debat om, hvorvidt disse ubudgetterede udgifter kunne løbe løbsk? Det blev manet i jorden med forvisning om, at der kun i undtagelsestilfælde ville blive udbetalt frikøbshonorar.