Visione er tilbage - 3.1 netop søsat

Artikelindeks

Så lykkedes det endeligt, at få Visione 3.1, som nu er en Ker 11.3 fra 2003, klar til sæsonen. Visione Sailingteam har arbejdet hårdt, på at få opgraderet båden, og bragt den i orden, så vi kan begynde på at få holdet sejlet sammen igen, og ikke mindst få Skipper op i gear, efter to års pause fra sejlads.

Som bekendt blev Visione 3 skadet i Flensborg i 2010, og siden har der været stille om Visione Sailingteam, sådan da. De fleste fra holdet, har været at finde i andre projekter i de forgangne par år, hvor de har sejlet succesrigt, på Kim Haugaards Aluracer 35, 12 M Vanity, Melges 24, JV 41 R og andre sjove både, så logoet på Helly Hansen tøjet og Visione navnet på ryggen, er dukket op med jævne mellemrum.

Den eneste, der ikke har været at se i havnene er undertegnede, da en pause efter skuffelsen over en smadret drøm i den tidligere Visione 3, var en absolut nødvendighed, for at genfinde motivationen.

Visione 3 som jeg selv havde optimeret og opgraderet, helt fra bunden af. Visione 3, som i dag hedder Karla 2, er måske stadig den mest optimerede båd til DH reglen, som vi ser på kapsejladsbanerne i dag, nu med Steen Jørgensen fra Holbæk ved roret, og i kommende sæson, som en hård konkurrent.

Første testsejlads i aftes, gav et indtryk af en livlig båd, med en god acceleration, som man skal "være over", og sejle koncentreret, men så giver den også noget igen. Farten i forhold til konkurrenterne, må vi afvente og se, men potentialet er vel nok, en lidt langsommere båd på kryds, end dem vi skal sejle imod, såsom Farr 40, JV 41 R, Landmark 43, Swan 45, osv., og om det så kan retfærdiggøres på DH handikap, må vi afvente og se. Meeen, vi kan jo overraske en enkelt eller to af konkurrenterne .

Visione 3.1 er stadig ikke målt ind til DH, men det forventes at det sker i dag eller i morgen, og så kan de nysgerrige se os på Websejler fra DS, under Ker 11.3.

Spændende bliver det også, at måle hastighed med de helt nye XP 38 og XP 44 både, som sikkert tager handikapsejrene, men nu skal de også bevise deres fartpotentiale på banerne. Kunne vi få en enkelt sejlads, med udelukkende 10 m/s og ned ad bakke med spiler, og fuldt styr på taktik og boathandling, vil da også gerne drille Erik Berth og hans Tarok Team lidt, i deres flotte Swan 45.

Ker 11.3, er jo som sagt en båd, der normalt ikke er specielt stærk på handikap regler, men den har som udgangspunkt alligevel et muligt potentiale, som den senest har vist ved en 2. plads i sin klasse i 2011 Sydney Hobart Race, og pæne placeringer i diverse andre sejladser under IRC/ORC reglerne. En bådtype som Ker 11.3, vil dog nok muligvis straffes lidt rigeligt hårdt på DH reglen, så vi må ud på træningsbanerne, og sejle 10 % bedre end konkurrenterne, så skal det nok gå alligevel.



Sponsorerne med igen

Helly Hansen er igen gået ind med et meget flot sponsorat på beklædning til hele holdet, og de andre hovedsponsorer, som er Total Olie, Quantum Sails og Citroen Danmark, samt de flotte sponsorater fra Bridgestone, Yokohama, Flex O Fold, Hempel A/S, kombineret med mindre støttesponsorater fra Berner A/S, Suzuki Bilimport Danmark, Datamann, Q8, XL web og Deloitte, og sidst men ikke mindst, fornuftige rabat aftaler med Kerteminde Yachtværft og Mast2Keel, har gjort det muligt at komme i gang med et nyt spændende Visione projekt.

De karakteristiske Visione bølge stafferinger, er det igen Bo Steppat og hans kone Jette fra Trim Line i Odense, der har begået, og i en farve opdateret udgave.

I en tid, hvor trimaraner tager den meste spalteplads, og med rette, er jeg meget glad for, og stolt over, at vi igen er klar med et seriøst projekt, og at det er lykkedes at få al den uvurderlige støtte.

Sæsonen 2012 – byder på spænding og fest

Visione Sailingteam, satser i år på enkelt sejladser, og ikke så meget i serier. Vi håber at blive klar, så vi kan deltage i Århus Big Boat, men har ingen forventninger til vores egen præstation, da alt er nyt omkring båden, boathandling, ukendt måltal, osv., til gengæld kan denne sejlads give god træning, til Big Boat Challenge i Kerteminde, som ligger ugen efter, og da vi jo kommer fra Kerteminde Sejlklub, kunne det jo være sjovt, at gøre en god figur, allerede i denne 2. sejlads.

Vi forventer, at deltage i mindst en Fyn Rundt, og efter sommerferien, deltager vi forventet i Øhavet Rundt, Romsø Rundt, de to klassikere i Øresund i oktober. Håbet er så, at vi er så meget dus med det hele, at vi tager ned til Flensborg i september, og gør det godt igen, efter uheldet i 2010, hvor vi trods alt lå til at vinde det meste, da uheldet skete, så vi har lidt at bevise overfor os selv som Team, og overfor Tyskerne .

Sæsonen 2012, vil jo indeholde sejladser, hvor der ligges an med et langt større "around the race" set up, end vi tidligere har set i Danmark, så der vil formentligt komme mange tilskuere til sejladserne, som i den grad også vil få mere ud af det end tidligere. Der bliver mange flotte både at kigge på i havnene, under Big Boat sejladserne, og mulighed for at følge lidt med i det hele, fra Havnefronten.

Forventninger til 2012

Det er umuligt at spore sig ind på seriøst overvejede målsætninger og forventninger i sæson 1 i en ny og ukendt båd, men da vi ikke forventer et super konkurrence dygtigt DH mål, kan det være muligt, at vi sejler under en anden måleregel, i enkelte sejladser, men selvfølgeligt vil DH målet også blive anvendt. Vi skal som sagt i gang igen, og forventer 2012 primært bruges til optimering på alle fronter, men kan vi gå hen og vinde en sejlads eller to, er hele arbejdet jo langt sjovere, så det vil vi da gå efter. Ellers vil vi bare gerne, en gang imellem, sejle fra nogle af vores hurtigere konkurrenter, også på sejltid, så er en del af målsætningen også nået, men det må vi vente at se, til sejladserne starter. Første indtryk, kan man måske få, ved at besøge Kerteminde Sejlklubs hjemmeside efter tirsdagssejladsen, hvor vi for allerførste gang, kan måle hastighed med andre både i Danmark – spændende.

Vi ses på vandet og i havnene, og følg os på www.visione.dk hen over sæsonen, hvis du vil vide hvordan det så kommer til at gå.

Per Weiskvist

Visione Sailingteam







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen