Norsk Farr400 projekt med Elvstrøm Sails

Artikelindeks

 

- For os er dette en unik mulighed, siger den nye salgsdirektør hos Elvstrøm Sails A/S, Espen Kamperhaug, som netop er tiltrådt som en del af ejerkredsen af Elvstrøm Sails.

- Vi har sat os høje mål, og dette projekt bliver en nyttig platform i form af udvikling og test af nye sejl. One-design sejlads giver os værdifuld information om, hvor vi står i forhold til vores konkurrenter på kapsejladssegmentet. Farr 400-klassen bliver et vigtig referencepunkt for vores udvikling, og vi lægger ikke skjul på, at vi vil være med helt forrest i feltet, siger han.

Som udviklingsdirektør hos Elvstrøm Sails A/S lægger den dobbelte OL-guldvinder Jesper Bank ikke skjul på, at klassen er interessant og udfordrende.

- Selvom klassen er ganske ny, har jeg allerede prøvesejlet den i Middelhavet, og jeg ser frem til at vores fælles satsning med Claus Landmark begynder at vise resultater på kapsejladsbanerne, siger Jesper Bank.

Farr 400-klassen buldrer for tiden afsted i samme takt som dens ældre søster, Farr 40, gjorde for 10-15 år siden. Norske Claus Landmark har allerede afgivet sin bestilling ,og båden er under konstruktion i Dubai. Med sig ombord får han henover sommeren en besætning fra Son og de norske sejlere Vegard Guttormsen og Lars Even Nilsen.

 

20120410-13009low 2

På billedet ses – fra venstre: Espen Kamperhaug, Claus Landmark og Jesper Bank. FOTO: Mick Anderson /Sailingpix.dk


 


EPEX-teknologi skal øverst på skamlen

Elvstrøm Sails A/S kommer til at levere EPEX-sejl til projektet, som bliver designet på sejlloftet i Aabenraa i samarbejde med det nye sejlteam. Allerede til august skal projektet stå sin prøve, når den nye båd deltager ved VM i ORC.

- Elvstrøm Sails har i mange år været Europas førende sejlloft som leverandør til turbåde-segmentet. Med den nye satsning viser vi i forlængelse af VM i X-35 sidste år , at vores EPEX-teknologi er førende, når vi taler om performance og formstabilitet, siger Jesper Bank.

Den ny Farr 400 bygges af Premier Composite Technologies i Dubai, som også producerer Landmark 43. De sidste 15 måneder er der bygget 12 både af typen Farr 400, som er en one-design klasse uden skelen til måleregler.

- Sejlsporten er i forandring, og one-design både er vejen frem, siger Claus Landmark, som repræsenterer Premier Composite Technologies i Skandinavien.

Et årligt Farr 400-stævne i Skandinavien

Han forventer at se sin nye båd allerede i midten af juni.

- Vi får båden leveret til Stockholm og Gotland Rundt bliver jomfrusejladsen. Derefter går turen over den Botniske Bugt til Helsingfors og ORCi VM til august. Og indtil vi får etableret et one-design miljø i regionen, sejler vi fortrinsvis ORCi kapsejladser, og vi mener helt klart, at båden bør have en reel chance for at hævde sig. Vi får i hvert fald vist os frem, siger Claus Landmark.

- Denne bådtype er ganske transportvenlig og passer i en 40 fods container. Det koster ikke mere at fragte den rundt end at vinteropbevare den i Norge, og dermed bliver satsningen helårlig. Vi kaster os ud i bølgerne som pionerer og som første båd i regionen med det klare mål, at vi inden længe får et årligt internationalt stævne i Skandinavien, siger Claus Landmark, som forventer, at det allerede stjernespækkede Farr 400-felt vil samles til fem-seks events rundt om i verden i løbet af sæsonen.

Bank og Elvstrøm ved roret

Fra efteråret flytter Farr 400 båden sydpå. Båden får base i Aabenraa og bliver derefter drevet som professionelt kapsejladsprojekt i Elvstrøm-regi med den dobbelte olympiske guldvinder, Jesper Bank, som skipper og rorsmand.

Elvstrøm Sails A/S overtager driften af båden, og i 2013 er det Jesper Bank, som står i spidsen for sejlerteamet, som tager kampen op på de internationale kapsejladsbaner med blandt andet deltagelse ved Key West Race Week, Miami Race Week, Heineken Regatta og kapsejladser i Tyskland og Skandinavien.

- Elvstrøm Sails er en udviklingsvirksomhed og for at give alle vores kunder – også dem, der ikke sejler kapsejlads – de bedste produkter, går vi helhjertet ind i en satsning på udviklingsklasser som Farr 400 og både som den ekstreme Carbon 3, forklarer Jesper Bank







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen