Dagen blev altså der, hvor et af dansk sejlsports store ikoner sagde farvel. Der bliver fremover markant bedre plads på Øresund. For den 98 årige skibsreder Mærsk Mc-Kinney Møller, er ud af en familie med saltvand i blodet – og en meget flittig sejler. Faktisk nok den flittigste af alle på Øresund, med ugentlige dagsture og lange sommertogter.
Klem VIII var et fristed i en travl hverdag under arbejdet med den syvtakkede stjerne. I alle årene var det sådan, at efter en lang, kold vinter, kunne foråret ikke komme hurtigt nok for skibsrederen. Når april blev til maj, gik Mærsk Mc-Kinney Møller om bord på sit skib. De sidste år på Danmarks største sejlbåd, en 82 fods lyseblå komfortabel fartmaskine. Om end med mere komfort, end på de 7 forrige KLEMmer. Om bord, for at tage hul på en ny sejlsæson. En sæson, hvor der skulle sejles. Sejles ofte og gerne langt – meget langt.
I et interview fra 2011 siger Mærsk Mc-Kinney Møller, "Jeg har altid haft et lystfartøj, siden jeg var ganske ung." Er du vokset op og har haft i din barndom i og omkring Skovshoved Havn, kan du selv bekræfte det. På den nordlige ydermole lå de skiftende "KLEM" både, mange af dem fra det finske Nautor Swan værft, en enkelt fra X-Yacht og tidligere diverse Molich konstruktioner. Altid lyseblå, ligesom alle andre skibe i flåden i rederiet på Esplanaden. Den sidste KLEM var en fortjent fødselsdagsgave, fra Mærsk Mc-Kinney Møller til ja, selvfølgelig: Mærsk Mc-Kinney Møller.
Trods skibsrederens travle hverdag, så var han nok den flittigste til at nyde livet på vandet. Der blev sejlet ofte, gerne flere gange om ugen på Øresund. Besætningen stod altid klar, når Mærsk Mc-Kinney Møller mente at tiden igen var inde til en sejltur. "Jeg sejler, når jeg kan", udtalte Mærsk Mc-Kinney Møller i 2011.
Her bekræftede han også at han anså sejladsen som hans vigtigste fritidsbeskæftigelse. Udenfor de store sommertogter, sejlede han så ofte, han kunne på småture ud i Øresund. Han rundede øen Hven eller sejlede til Helsingør, og når besætningen havde Kronborg om bagbord vendte de om og sejlede retur. Bådens størrelse gjorde mulighederne for anløb begrænsede, ligesom det ikke lå til skibsrederens temperament at spilde tiden unødvendigt.
Mærsk Mc-Kinney Møller stod selv ved roret, selv i sin meget høje alder. På hans ældre dage ikke så ofte og sjældent stående. Det var nordpå sommerturene gik, foretrak klart de nordiske farvande frem for syden. Blandt andet til Skotland og Svalbard, alternativt den svenske skærgård eller som de sidste år - den norske skærgård, hvor Trondheim var en af de nordligste destinationer. Eller bare til Nysted på Lolland, hvor familiens sommergods ligger.
Enhver der kom på havnen i Skovshoved og siden på Tuborg, kunne se at tiden om bord på sit skib, bekom den stadig ældre herrer rigtig godt. I årene med hustruen fru Emma i kørestol, var det skibsrederen selv der skubbede fruen til det ventende køretøj.
"Man skal ikke være ude på havet i mere end en halv time, før man er ude i en helt anden verden. Der er mange prioriteter i livet, men jeg glæder mig meget til sejladsen hvert år", udtalte Mærsk Mc-Kinney Møller i 2011.
I betragtning af Mærsk Mc-Kinney Møllers økonomiske formåen, var hans valg af sejlskibe, yderst beskeden. Her var hverken "pling" eller "plang", alene solid og søstærk kvalitet. Mandskabet var den fornødne, alene 2 kvalificerede sejlere. Den ene Moses havde bevist, at han også var en hæderlig kok, så han kunne sørge for besætningens daglige fornødenheder, mens den anden Christian er en erfaren kapsejler. Sammen skulle de være med til at sejle den 25 meter lange Swan, under den suveræne kommando af skibsrederen selv.
Skibsrederen har altid haft sine lystbåde liggende i Skovshoved havn, så det var lokalt set en sorgens dag, da Mærsk Mc-Kinney Møller måtte skifte Skovshoved Havn ud med Tuborg Havn. Men hans fødselsdagsgave, den nye 82 fods Swan, kunne simpelthen ikke presses ind i Skovshoved Havn. Hverken på langs eller tværs og slet ikke i dybden. En ny tradition blev skabt i Tuborg, med havnens fineste plads foran det klubhus i den klub, Kongelig Dansk Yachtklub, skibsrederen havde bidraget så meget til. For de ansatte, godt nok lidt trælst i sæsonen, for bommen – der er enorm på KLEM VIII, tog udsigten fra kontorvinduerne. Nok meget i skibsrederens egen ånd, for når man arbejder – arbejder man, dagdrømmeriet må vente. Som en af klubbens store mæcen, en holdning de ansatte i KDY, nok havde lidt svært ved at brokke sig over.
Walsteds Bådeværft på Thurø har i øvrigt ansvaret for klargøringen af KLEM VIII.
Spørgsmålet er nu om båden skal sælges, eller om familien fortsætter med at sejle i båden, som der er tradition for i familien?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Når Mærsk Mc-Kinney Møller drager i dag - lørdag - ud på sin sidste rejse, så bliver det muligt for offentligheden at følge den 98-årige skibsreders båre et stykke på rejsen. På vej til mindehøjtideligheden i Holmens Kirke vil rustvognen med båren runde A.P. Møller-Mærsks hovedkvarter på Esplanaden mellem klokken 13:30 og 14:00. Herefter går ruten ad Store Kongensgade og Kongens Nytorv til Holmens Kirke, hvor det bliver Holmens provst emeritus Claus Harms, der skal stå for ceremonien.
Holmens Kirke vil være fyldt til sidste plads med det officielle Danmark, dansk erhvervsliv, diplomati og det politiske liv med statsministeren Helle Thorning-Schmidt i spidsen. Dronning Margrethe, prins Henrik, kronprinsparret samt prins Joachim og prinsesse Marie, vil sikkert sidde langt fremme i kirken.
Efter mindehøjtideligheden, køres Mærsk Mc-Kinney Møllers båre fra Holmens Kirke til Hellerup Kirkegård. På vej fra Holmens Kirke køres båren igen ad Kongens Nytorv forbi Det Kongelige Teater, hvor skibsrederen var en hyppig gæst og stor mæcen. Ruten går videre ad Bredgade mod Hellerup.
Holmens Kirke er ikke et tilfældig valg. Kirken er for søens folk, hvad enten de er i flåden eller det maritime erhverv, og mon der ikke også er plads til en enkelt aktiv lystsejler?
Både DR og TV2 sender live fra dagens mindehøjtidelighed.