Nyt miljøinitiativ på Øresunds-akvariets både

Artikelindeks

I årevis har Øresundsakvariets medarbejdere brugt megen energi og ressourcer på at rense gummibådenes bunde for marine organismer, som helt naturligt hæfter sig på bunden af bådene efter et stykke tid i vandet.

Grundet akvariets miljøpolitik, hvor man i videst muligt omfang skal beskytte havmiljøet, har man ikke villet benytte de sædvanlige giftige bådmalinger, som i et vist omfang kan forhindre begroning af bådenes bunde, men som desværre også er kendt for at sprede disse giftige kemikalier til havmiljøet, dets dyr og planter.

Det var derfor med stor glæde at akvariet i 2011, fra NBC Marine og firmaet EFFEKTIV, blev præsenteret for en ny miljøvenlig anordning, hvor man med et helt giftfri og desuden arbejdsbesparende produkt, kan forebygge marin begroning på både, og dette desuden til en rimelig pris.

"Udover at vi undgår at påføre havmiljøet flere gifte i form af bundmalinger, samt spare en masse kostbar arbejdskraft i rensning af bådbundene, så kommer vi faktisk om året til at spare ca. 1/3 af årsforbruget på benzin og det i sig selv tjener faktisk dugen ind på bare en sæson" siger akvariechef og havbiolog Jens P. Jeppesen.


 

Produktet hedder Protectordugen og er produceret i Sverige består af en øvre og under stabiliseringsdug af giftfri og armeret pvc, som omgiver et flydeelement. Dugen produceres efter mål, så det dækker de fleste bådmodeller og placeres på bådens fortøjningsplads, mellem pæle, Y-bomme, bøjer, langs kajen osv. således anvendes bådens fortøjningsplads uden de store ændringer.

Flydekraften i Protectordugen gør at den ligger i vandoverfladen. Når båden sejles ind på bådpladsen trykkes Protectordugen ned og former sig rundt om bådskroget. Mellem skroget og dugen dannes en vandspalte på ml. 0-5 cm med stillestående vand, hvor de marine organismer såsom rurer, mosdyr, alger m.m. ikke kan leve. Så ved at anvende Protectordugen er skroget altid helt fri for begroninger, den helt rene bund gør at brændstofforbruget bliver markant nedsat, og man undgår at rense og skrabe bådbunden i tide og utide. Miljøfordelene ved at anvende en dugen går altså både på mindre gift, hvis man før anvendte bådmalinger samt på mindre udledning af CO2 grundet mindre brændstofbrug.







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen