I dag, onsdag den 1. december 2021 åbnede muligheden for at tilmelde sig den 37. udgave af America’s Cup, og i samme sekund klokken slog 12 i New Zealand, smed milliardæren Ernesto Bertarelli en check på de små 1,5 millioner US$ som det første gebyr lyder på.
Schweiziske Alinghi er altså tilbage i America’s Cup - men bliver det nu også under Schweizisk flag?
Som helt naturligt i AC-sammenhæng, så starter spekulationerne hurtigere end vi kan nå at skrive artiklerne. I den nye protokol hersker der nemlig et hårdt nations-krav, og alt efter hvem Bertarelli ønsker (læs køber) sig til at have med om bord, ja så ulmer konspirationsteorierne allerede - Mon Blair / Tuke kunne finde på at smutte fra TNZ - de har endnu ikke skrevet under på nogen kontrakt! Nationskravene ville betyde at Alinghi skulle sejle under andet flag - så mon det nu også lyder sandsynligt? Næppe.
Alinghi har gjort det før
Men, det var jo lige præcis sådan en faneflugt Russell Coutts og hans taktiker Brad Butterworth præsterede tilbage i 2000 efter Kiwi’erne med succes havde forsvaret The Auld Mug - de smuttede til Alinghi, som så vandt trofæet i 2003. På det tidspunkt fandtes de skrappe nations-krav ikke, hvorfor Alpe-flaget gik til tops i AC-sammenhæng.
Alinghi har ikke været med, siden de tabte til Oracle - altså ude i over 10 år, men de har holdt gang i deres sejlsportsmæssige brand. I de to fler-skrogs-klasser M32 (Extreme Sailing Series, red.) og GC32 - har de haft stor succes. I GC32 har de været tæt på urørlige, og senest vundet serien for gud ved hvilken gang.
Men hvor - og hvor meget
Det samlede tilmeldingsgebyr for at deltage i America’s Cup er på ca. 12 millioner US$ - og næste rate på godt 1.8 mio US$ forfalder i september 22. For de penge får du så et website, tilmeldingsgebyr til de tre kapsejladser / AC-events som planlægges rundt omkring i verden, og så en AC40 - træningsbåden, som er tiltænkt i to ud af de tre stævner, samt ikke mindst to af de nye følgebåde, som tiltænkes drevet af brint. Det er planen at Alinghi i første omgang forsøger at få fingrene i en af træningsbådene fra AC36 - for der skal naturligvis bygges en ny inden det går løs.
Hvor der skal sejles America’s Cup næste gang står stadig hen i det uvisse. Der tales om Cork (Irland) - Valencia (Spanien) og så nævnes Jeddah i Saudi Arabien også. New Zealand har svært ved at tilfredstille TNZ rent økonomisk for at beholde forsvaret af den 36. Cup i landet, og det vil helt sikkert skabe landesorg, hvis den 37. udgave flyttes til et sted, hvor de ønsker at betale hvad Grant Dalton forlanger.
Kilde: NzHerald