AC37: Cykelrytterne kan igen vinde 'The Auld Mug'

Det er otte måneder siden Team New Zealand vandt den 36. udgave af Americas Cup. I denne uge blev protokollen for den 37. udgave offentliggjort.

Lettere og hurtigere og mindre kostbart
Vi er tæt på det gamle Olympiske slogan “hurtigere-højere-stærkere” når man lige i hovedtræk skal beskrive hvad forskellen er på den 36. & 37. udgave af Americas Cup.

Det er de samme både der skal sejles i. Blandt andet for at holde omkostningerne nede, så må hvert team kun bygge én ny AC75 båd til næste Cup. 

forsideaug2017

Bådene bliver lettere
Det er planen at de to foils skal blive større, men samtidig også lettere. Man vil hente 100 kg. fra hver, og da besætningen ændres fra 11 til 8 personer om bord, så kommer vi op på 0,5 ton besparelse. Den Code0 som fandtes om bord - men aldrig blev brugt, er ganske fornuftigt blevet droppet. Samlet forventer man altså tæt på en 1 tons lettere båd ved næste Cup. Unægtelig noget der vil få bådene hurtigere op på deres foils, i tilfælde af mindre vind. I Bådmagasinet tilbage fra august 2017 kan du læse om 'De cyklede sejren hjem' - sjovt at læse, hvordan tingene har udviklet sig, bare på de seneste fire år.

Mere human power
Den nye protokol vil også tillade ‘cykler’ om bord igen. Team New Zealand overraskede alle ved den 35. Americas Cup på Bermuda, ved at have cyklende gaster om bord, udelukkende til at skabe power nok til hydraulikken. Det blev forbudt ved Cuppen i New Zealand, men bliver altså nu tilladt igen. Mennesket er jo også sådan indrettet, at man naturligvis har mange flere kræfter i benene end armene, så to cyklende gaster kan skabe mere energi end fire gaster på grindere. 

ac40
Den nye AC40 skal bruges som udviklingsbåd, men alt bliver 'One-design' når bådene skal bruges til ungdommen og kvinderne.  

Ny 40-fods udviklingsbåd
Det er planen, at AC75-bådene skal kunne bruges i mindst to Cups fremadrettet. Man bygger en ny 40 fods trænings / udviklingsbåd, som skal sejles af fire personer. De tilmeldte teams forpligter sig til at investere i den nye trænings / udviklingsbåd, som skal bruges ved tre nye stævner rundt omkring i verden. Her skal de enkelte teams sejle i de nye 40-fods i to ud af de tre stævner. Udviklingsbådene skal også bruges ifm. Young Americas Cup, og så skal bådene benyttes til en kvindeliga i Americas Cup sammenhæng.

Miljørigtigt
Det er jo uundgåeligt også at tænke miljø i Americas Cup sammenhæng. Ved seneste Cup så vi team New Zealands følgebåde med 4 x 450 hk på hækken, bestemt ikke noget godt image, og signal at sende til Greta. Det vil man også gøre noget ved. De enkelte teams skal bygge foilende følgebåde på min. 10 meter, drevet af hydrogen.

Skulle du sidde med nogle hundrede millioner dollars, så åbner tilmeldingen 1. december, men det helt store spørgsmål består - hvor i verden mon vi kommer til at opleve næste Americas Cup ?







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen