PRADA America’s Cup World Series Auckland og PRADA Christmas Race Regatta starter i dag, og de næste fire dage får vi lov at se alle fire AC-75’ere sejle om kap i samme felt. Det vil blive den eneste gang det sker: Under Prada Cup er der kun de tre udfordrere, der kæmper om en plads i finalen mod Emirates Team New Zealand (som altså ikke er med i Prada Cup). Og i selve AC-finalen er de kun to både – ETNZ og vinderen af Prada Cup.
Forsvarerne ser stærke ud
Men altså: De næste fire dage får vi se rigtig AC-racing i den nye klasse, for første gang. Der har været trænings/opvisnings-sejladser over de seneste dage, men de fleste seriøse analytikere er forsigtige med at trække for mange konklusioner ud af det vi har set. Umiddelbart ligner hjemmeholdet de stærkeste, og Ben Ainslies INEOS-team har nogle udfordringer, især med at få båden til at flyve i lette forhold.
Stadig en kapsejlads
Og selv om det i høj grad handler om at designe, bygge og ikke mindst være i stand til at optimere den hurtigste båd på banen, så er det samtidig ikke andet end en kapsejlads. Det fremhævede Max Sirena, teamchef hos italienske Luna Rossa, under gårsdagens kick off pressekonference. ”Det gælder også om at vinde starten, komme ud på den rigtige banehalvdel og lave færre fejl end konkurrenterne”, sagde han.
Ainslie i opoverbakke
Der har været en del rygter om problemer hos det britiske hold, som har haft en del tekniske problemer med båden, og som ikke har overbevist fartmæssigt, de få gange de har været i action. Ben Ainslie erkendte problemerne, men sagde også at det er for tidligt at konkludere noget, eftersom alle hold stadig er inde i en stejl læringskurve og endnu ikke sejler i den endelige konfiguration.
Se formatet her
Sådan her foregår det, når racing endelig starter i Auckland: 17.. 18. og 19. december sejler alle fire hold en round robin, med fire matchrace-sejladser om dagen. Hvert hold vil således møde alle de andre to gange. Resultaterne herfra danner grundlag for knockout finalesejladser den 20.
Her kan du se racingformatet