De billeder du ser her er historiske: Det er første gang, AC-75 klassen mødes på en startlinje. Det skete i natten til onsdag dansk tid, og rammerne var en uformel opvisning, en opvarming til Christmas Cup Regatta/America’s Cup World Series, som starter 17. december. Selve Prada Cup, hvor vinderen går videre til selve AC-finalen, starter allerede 15. januar.
En lille forsmag
Det var et længe ventet øjeblik: Publikum fik endelig lov til at se de fantastiske både mødes, og gennemføre en række startprocedurer og delvis gennemførte sejladser. Sejlerne fik trænet start og manøvre i tæt kamp med modstanderne, og vi fik en lille forsmag på hvad den 36. America’s Cup kan byde på.
Langsomt fra start – men så...
Og så fik vi nogle foreløbige antydninger af svar på det måske mest interessante spørgsmål: Hvem har den hurtigste båd?
Ikke overraskende ser det ud til at forsvarerne, Emirates Team New Zealand, igen er et skridt foran. Holdet mødte American Magic i flere gange, og selv om de fik bank i starten mere end én gang, så kom TNZ hurtig op i omdrejninger, og sejlede let forbi amerikanerne. Kiwierne sejlede højere på kryds, lavere på læns, og var i perioder klart hurtigste båd. Det er også værd at bemærke, at TNZ kun har haft to uger i deres nye båd. Amerikanerne har sejlet langt mere, og med Dean Barker om bord, er det ikke så overraskende at de dominerede i startfasen.
Ainslie ude med teknisk skade
Luna Rossa var sat op til at møde INEOS Team UK, men Ben Ainslie & Co fik tekniske problemer, tilsyneladende med storsejlfaldet, og måtte trække sig. TNZ steppede ind i stedet, og fik også her bank i startfasen, med en benhård Spithill ved roret hos italienerne. Men så snart det handlede om fart og højde, viste forsvarerne at de havde overtaget.
Ingen af sejladserne blev fuldført, men TNZ ville med stor sandsynligvis have krydset mållinjen først, hvis man havde sejlet hele banen færdig.
Formatet ser ud til at virke
Mange havde på forhånd frygtet farlige situationer i prestart-fasen, med de lange foils stikkende ud i nærkamp i høj fart. Der var dog ingen tegn på at mandskaberne havde problemer med sikkerheden – de holdt blot større afstand til hinanden end i en normal matchrace prestart. Alt i alt altså en vellykket debut, som også viste at kritikernes frygt for at de meget komplicerede både ikke kan sejle underholdende matchrace, ikke ser ud til at have basis i virkeligheden.
Der kommer meget mere AC-sejlads i den kommende tid, så det er meget at glæde sig til!
Video her: