På live pressekonference fra New York der startede kl. 17.30 (dansk tid) offentliggjorde Americas Cup’s kommercielle direktør, Harvey Schiller, at Bermuda bliver vært for den 35. America’s Cup i 2017.
Bermuda var sammen med San Diego de to sidste lokaliteter, som valget var snævret ind til, efter at andre byer som San Francisco og Chicago var elimineret.
Americas Cup’s kommercielle direktør, Harvey Schiller startede med at begrunde, hvorfor man havde fundet frem til Bermuda, nemlig at det vil være det bedste sted at sejle den 35. Americas Cup i 2017.
Det har allerede medført reaktioner og vil sikkert også sætte ’sindene i kog’ hos en del amerikanerne, idet det er Brittish Overseas Territory. Mange synes at Oracle Team USA burde forsvare Cup’en i guds eget land USA, i stedet for udenfor USA, på Bermuda.
Samtidig kundgjorde Schiller at Red Bull igen vil være med i Americas Cup YOuth Challenge, som vil blive sejlet i foilende AC45’ere.
Nu er valget truffet, og Bermuda er alt andet lige et fantastisk sted at sejle, gode sejladsforhold, fantastisk vejr, Great Sound tilbyder fantastisk mulighed for Stadium Racing m.v.
Fantastiske TV-billeder og ideelt transmissionsmæssigt
Harvey Schiller betonede i sin præsentation af Bermuda noget af det, som Bådmagasinet allerede har fokuseret på, nemlig at man altid kan være sikker på at få fantastiske TV-billeder i flot solskin og med vind. Det vil helt sikkert skabe en fantastisk ramme for afslutningen på udfordrernes serie samt selv America’s Cup Match’en.
Schiller nævnte også en anden af de store fordele, nemlig at man kan sikre bedst mulige transmissionstider for både Europa og USA. Med start lige over middag – lokal tid - så kan både Europa og USA se det hele live, på et for begge kontinenter fornuftigt tidspunkt.
I Europa kan man se Cup’en fra sent eftermiddag, og i USA kan man se den om morgenen på vestkysten og kun med en times forskydning på østkysten. Altså ganske ideelt ud fra et TV-mæssigt hensyn, især hvis man ønsker at kommercialisere TV-rettighederne.
Bermuda’s premierminister Michael Dunkley udtrykte stor glæde over valget af Bermuda, og lovede, at man ville levere et fantastisk event, som kan bringe America’s Cup til et nyt niveau. Bermuda ser det som en fantastisk mulighed at være vært for Americas Cup, og man vil gøre alt for at bidrage til sportens udvikling.
Alle skippere glæder sig stadium Sailing på Bermuda
Alle skipperne fra de 6 hold, forsvareren samt de 5 udfordrere fortalte fra scenen – ikke overraskende – at man glædede sig til at sejle på Bermuda i 2017.
Jimmy Spitthill glædede sig især også over, at Red Bull igen er med som sponsor for Americas Cup Youth Challenge og pegende på, at vinderen af den sidste Peter Burling, nu er en af hovedpersonerne i Emirates Team New Zealand.
Læs mere, og se video på næste side
Det var Kevin Shoebridge repræsenterede Emirates Team New Zealand, og det kan måske tyde på, at der kommer ændringer i holdets fremtidige sammensætning. Kommer Dean Barker og Grant Dalton til at træde mere i baggrunden ? Bliver Peter Burlign den kommende skipper for holdet ?
Frank Cammas, Team France har aldrig været på Bermuda og glæder sig til at sejle på Bermuda, ligesom han pointerede at det ikke er for langt fra Europa, som er en fordel for både publikum og sponsorer.
Nathan Outterridge, Artemis Racing har trænet meget i foilende AC45’ere, og så frem til, at man nu for alvor gå kan komme i gang med at designe en båd der passer specielt til forholdene på Bermuda, som forventes at være lettere end San Fransico.
Ben Aisnlie har sejlet Gold Cup på Bermuda mange gange, og glædede sig over valget af Bermuda, som historisk også har tilknytning til England.
Jimmy Spitthill betoner, at publikum vil have større muligheder for at følge sejladserne, hvilket var et problem i San Fransisco, hvor man ikke hele tiden kunne se bådene.
TV transmissioner
Harvey Schiller nævnte, at man allerede forhandlede med forskellige broadcasters, og formentlig om nogle uger kunne offentliggøre nogle aftaler.
Ved den 34. America’s Cup i San Francisco blev alt vist live – og dermed gratis – på Youtube. Kigger man på hvor mange afspilninger de enkelte stream’s havde, så blev replay af finalens sidste og afgørende race set knap 1 mio. gange, mens replay af øvrige finale sejladser maksimalt havde 300-400.000 afspilninger.
Når man taler om en global sportsevent, så er tallene fra San Fransico ikke så imponerende, og det kan nu tyde på, at Americas Cup næste gang i overvejende grad vil satse på at tjene penge på TV transmissioner i Europa, Nordamerika samt New Zealand, i stedet for at forære transmissioner væk.