35th America’s Cup update

Artikelindeks

 

Omvendt har Ben Anslie ikke noget hastværk, og der kunne meget vel også være andre udfordrere som vil være interesseret i englænderen som rorsmand, men dette kræver naturligvis, at der ikke bliver for stramme nationalitetskrav på besætningerne.

Den australske udfordrer

Oracle er som forsvarer af Cup'en formodentlig i gang med konsultationermed andre hold samt the Challenger of Record, Hamilton Island Yacht Club. Protokollen for 35th Americas Cup er derfor endnu ikke offentliggjort, og mange venter helt sikkert med spænding på rammerne for bådene, formaterne, nationalitetskrav m.v. Alle håber, at protokollen kommer tidligt i 2014.

Både Slingsby og Spithill havde tidligere sagt, at de gerne ville sejle for Australien, men nu er det tilsyneladende kun en åben mulighed for Spithill, som endnu ikke har meldt noget ud. Flere andre australiere på Oracle har heller ikke meldt ud, men den eneste sikre måde at deltage i næste America's Cup er selvfølgelig at signe på den amerikanske forsvarer.

Americas Cup_Sailin_785235a

Oracle Team USA kom stærkt igen i den 34. udgave af America's Cup

Spørgsmålet er så om det trækker mere for Spithill og de andre australiere at kunne sejle på den australske udfordrer båd fra Hamilton Island Yacht Club ?

Coutts fortæller

Mens potentielle udfordrere "i det stille" er i fuld gang med at sikre sig sejlere, designere og shore crew, så arbejdes der også bag kulisserne med at præge reglerne for 35th America's Cup. Protokollen skal aftales mellem den amerikanske forsvarer og Challenger of Record og vil blandt andet indeholde timing, lokalitet, format, bådtype og andre regler for eventen.

Russell Coutts, CEO for Oracle Team USA, har arbejdet med alle disse aspekter, og fortæller blandt andet om dette arbejde: "Mange forskellige dele skal drøftes og aftales i forbindelse med at få inkorporeret de forskellige ideer for den næste Cup til konkrete regler. Nogle af hovedområderne er teams, partnere, broadcastere og lokaliteten, og de influerer alle på hinanden".

Et aspekt man fokuserer meget på er at reducere omkostningerne. Hvis det kan lykkes, så vil det øge antallet af hold, hvilket vil have positiv indflydelse på alle dele af konkurrencen. Coutts peger især på, at antallet af personer på et hold er blandt de væsentligste aspekter i forbindelse med at bringe omkostningerne ned. Og han tilføjer: "Denne sommer så vi meget spektakulær kapsejlads. Meget få personer vil være uenig i dette. Spørgsmålet er, hvordan vi bygger videre på dette koncept for mindre ressourcer".







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen