Der var matchrace for alle milliarderne, da de forsvarende mestre fra Oracle Team USA i weekenden hjemme på San Francisco Bay tog imod udfordrerne fra Emirates Team New Zealand i den 34. America's Cup siden 1851.
*Mand overbord hos mestrene lige før AC72'ernes første dramatiske start i finalen.
*Kæmpe katamaraner i kamp til stregen i knivskarpe dueller med skiftende hold i front på en lunefuld bane med kraftige vindstød og stærk strøm.
*Et rekordstort publikum på kajen med fornem udsigt til fængslende sejladser indrammet af San Franciscos verdensberømte vartegn, fangeøen Alcatraz og Golden Gate Bridge.
Mere spektakulært kan matchrace næppe blive i international sejlsport.
Værten, den amerikanske IT-milliardær Larry Ellison, og hans dyrt indkøbte mandskab af udenlandske topsejlere tabte ganske vist tre af de fire indledende finalesejladser til en flok kiwier, der til adskillige af de 45.000 tilskueres glæde allerede på førstedagen havde fuld foil-kontrol over katamaranens enorme kræfter i såvel medvind som modvind.
Først i søndagens sidste sejlads lykkedes det Oracle Team USA at holde en føring fra start hele vejen i mål, men kun otte sekunder foran kiwierne, som indtil da ikke havde haft problemer med at indhente og overhale hjemmebaneholdet på en imponerende evne til at foile i modvind.
Men hvis det generelt høje sportslige niveau i matchen holder helt frem til sidste ben af den berømte kapsejlads, som kritikere det seneste halve år har døbt 'Fiasco in Frisco', kan det meget vel ende med, at Larry Ellison og hans newzealandske direktør, den firedobbelte America's Cup-vinder Russell Coutts, står tilbage som vindere. Også selv om de taber selve kapsejladsen.
For når det sidste kapitel skal skrives i historien om en America's Cup, der med mandskabernes milliardbudgetter har været dyrere end nogensinde, men kun har budt på fire hold, en tragisk dødsulykke, skandaløs snyd med bådenes vægt og en minimal sportslig berettigelse i udfordrernes Louis Vuitton Cup, hvor kiwierne uden modstand kvalte italienske Luna Rossa og svenske Artemis Racing, er det ikke utænkeligt, at det sidste indtryk som så ofte før farver historieskrivernes endelige dom.
Begge finalehold anført af kiwiernes rolige rorsmand Dean Barker og amerikanernes hårdt pressede australske lejesvend James Spithill demonstrerede i hvert fald, at de efter tre års hårde forberedelser nu er blevet så fortrolige med de hidtil uregerlige AC72'ere, at de både taktisk og fysisk har styrke og overskud til at udfordre hinanden i klassiske matchrace-dueller, som udført i kulfiber-katamaranernes revolutionerende tophastighed på over 40 knob i medvind og 20 knob i modvind kan give America's Cup den sportslige saltvandsindsprøjtning, som Larry Ellison og Russell Coutts drømte om, da de i 2010 stjal 'The Auld Mug' fra schweiziske Alinghi og tegnede deres fremtidsvision for sejlsportens kongeklasse.