Derfor spår Michael Richelsen, at vinderen bliver det hold, som ikke alene har de bedste designere og bådebyggere til at strømline og videreudvikle katamaranerne mellem sejladserne, men også det bedste og stærkeste mandskab om bord til at få den maksimale fart ud af et meget kompleks og krævende design.
"For at holde bådene flyvende, grinder sejlerne uafbrudt. I modsætning til tidligere sker der hele tiden en masse om bord under sejladserne. Kombineret med en intens mediedækning, hvor man kommer endnu tættere på bådene og sejlerne, kan det formentlig også lokke et andet og større publikum end blot de mest trofaste sejlsportsfans til at følge med i America's Cup".
Den danske North Sails-designer har siden 1983, hvor han debuterede i America's Cup-udfordrernes allerførste Louis Vuitton Cup som sejlekspert for den britiske udfordrer Victory, været med i hele kapsejladsens moderne udvikling af cupbåde:
Fra 12 meter-klassen i 1980'erne over to årtier med 24 meter lange kølbåde med 33 høje master i International America's Cup Class og 'Deed of Gift-matchen' i 2010 mellem Alinghis katamaran og Oracles trimaran til de moderne foilende AC72-katamaraner med en vandlinje på 22 meter og 40 meter høje vingesejl.
"AC72-katamaranen er den mest vedligeholdelseskrævende båd, jeg hidtil har arbejdet med. Det er delikate sager, som kræver meget store shoreteams og meget mere plads, hvilket også er med til at gøre dem dyrere, selv om målet for denne America's Cup var at få budgetterne ned, så flere kunne være med", siger Michael Richelsen.
Højner niveauet
I modsætning til tidligere, hvor danskeren havde flere forskellige ansvarsområder hos italienske Il Moro de Venezia, USA's America One og den schweiziske America's Cup-vinder Alinghi, har ingeniøren fra Danmarks Tekniske Højskole denne gang primært sit fokus på Luna Rossas aerodynamik.
"Vi er især fokuserede på, hvordan vi kan mindske den gennemsnitlige vindmodstand, som jo stiger med farten. Her kan vi stadig strømline mange detaljer og fjerne mest muligt udstyr, som kan give vindmodstand. Til gengæld er der ikke den store forskel på vingesejlene, hvis de er trimmet optimalt", siger danskeren.
"Men den største forskel i forhold til tidligere er, at designerteamet denne gang har et meget tættere samarbejde med sejlerne, fordi det hele er så nyt. Det er temmelig lærerigt at være med lige nu. Vi er i konstant dialog. Alle lærer noget nyt efter hver sejlads. Vi lærer af hinandens erfaringer. Og i den forstand er America's Cup virkelig et udviklingsprojekt, hvor viden og praktiske erfaringer breder sig som ringe i vandet og er med til at højne niveauet generelt hos både designere og sejlere", slutter Michael Richelsen.