TJV: Ultime-podiet på plads   

Related Articles: TJV // 5. døgn: Class 40 feltet knækket - det samme er et par master..., TJV: Uventet vinder - hvis stillingen holder  , Transat Jacque Vabre: Første både i mål
Så kom det næste podie på plads. De store Ultime trimaran satte trods denne letvejrsudgave af Transat Jacque Vabre imponerende tider.  
 
Først blandt giganterne kom båden, der har ført fra start til mål; Maxi Edmond de Rothchild med stjernerne Franck Cammas og Charles Caudrelier som skippere. De har begge, blandt meget andet, vundet Volvo Ocean Race. De brugte 16 dage 1 time, 49 minutter og 16 sekunder på distancen. 


Nummer to blev SVR-Lazartigue med Francois Gabart, han har blandt andet solo-rekorden på jorden rundt distancen og troldmandens lærling, Tom Laperche, som er franskmændenes nye 24årige håb. Han er naturligvis skibsingeniør og et ret vildt CV, med topresultater i Class 40 og i La Solitaire de Figaro-sejladsen. De var cirka 8 timer efter. 

Nummer tre blev Banque Populaire med Armel Le Cleac’h, der blandt andet har vundet Vendee Globe og Kevin Escoffier, der var med, da Charle Caudrelier vandt den seneste udgave af Volvo Ocean Race. 
 
24,01 i gennemsnit
Vinderbåden holdte en gennemsnitsfart på den teoretiske distance på 7500 sømil på 20,51 knob. Men i jagten på vind sejlede de hele 9262 sømil, hvilket gav en reel gennemsnithastighed på 24,01 knob. Hurtigt, men langt fra en forløsning af det enorme fartpotentiale som disse både er i besiddelse af. 
 
Mens vi venter 
Vi venter forsat to både i Ultime klassen, Actual Ultim og Sodebo Ultim 3. De er hhv. 105 og 318 sømil fra målet på Matinique. 


Vi venter også på den første IMOCA 60’er. Men der skal mere end sort uheld til, hvis det ikke bliver LinkedOut, der hiver sejren hjem. Thomas Ruyant og Morgan Lagraviere er 5,5 sømil fra mållinjen i skrivende stud, her torsdag eftermiddag. De sejler 10 knob så det kan (næsten) ikke gå galt. Nummer to tegner til at blive Apivia, der er 193 sømil efter, mens Charal har 248 sømil hjem. Bådene sejler hhv. 9 og 5 knob. 

 Den første Class 40 har fortsat langt hjem. Nærmere bestemt 990 sømil. Top 9 ligger relativt tæt og har kun 100 imellem sig - så her er der fortsat fuld race. 






★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen