Status på den stjernespækkede offshore kapsejlads Transat Jaques Vabre lørdag morgen er - at sejladsens fire klasser fortsat hænger i den lette vind - med enkelte undtagelser.
I Ultime klassen er Franck Cammas og Charles Caudriller forsat forreste båd i Maxi Edmond Rothschild. De har er forspring på godt 90 sømil til Francois Gabart og Tom Laperche i SVR-Lazartigue. Hastighederne på de to både er 22,9 og 21,1 knob og de ligger nord for Cap Verde. De seneste 12 timer har de sejlet ligeså langt - stort set - som de gjorde de to første døgn.
Sidst af de fem både er Sodebo Ultim 3 med Thomas Coville og Thomas Rouxel. De var ellers fremme på en 2.plads, da de ramte et objekt i vandet og beskadigede det ene foil. I stedet for at udgå, gik de til Madeira. Teamets teknikerne blev fløjet til øen og de udbedre skade på båden på ca. 5.5 timer. Det betyder naturligvis, at Sodebo Ultim 3 mistede en del distance, og båden er 552 sømil efter de førende. Båden holder 19,3 knob. De forreste både mangler fortsat 6000 sømil og de har kurs mod udfordringerne ved ækvator og The Doldrums, som skal passeres. Intet er med andre ord afgjort heller ikke for Sodebo 3.
Ocean 50
Ocean Fifty bådene ligger omkring Grand Canaria og er kun 250 sømil efter Ultime klassen, hvilket igen understreger, at TJV 2021 fortsat er en letvejrs-sejlads. De forreste to både ligger med 10 sømils afstand. Føringen er skiftet, så Koesio nu er på 2.pladsen, mens Primonial fører. Farten hos de førende er omkring 18 knob. Sidst i klassen er Arkema4, der har 205 sømil op til de førende de holder en hastighed på 12 knob.
IMOCA 60
Hos IMOCAerne har Apivia for første gang i løbet måttet aflevere 1.pladsen. Forrest er nu LinkedOut, mens Charal indtager 2.pladsen. Der er 30 sømil mellem nummer et og tor & tre. De ligger nord for Madeira, som de har om styrbord. Hastigheden er 12 knob for den førende, mens de to forfølgere holder hhv. 10 og 14 knob. Feltet rundes af, af båden EBAC, der er 544 sømil agterude. To både er udgået - 11th Hour Racing og Bureau Velee 3. Begge både mistede masten.
Class 40
Class 40 feltet er også trukket langt. De førende både er La Manche og Edenred som er foran flere IMOCAere. De ligger ud for Lisabon og holder 15 knob. De bagerste, Terre Exotique og Rennes Saint Malo ligger 400 sømil nordligere i Biscayen, nord for Spaniens nordvestlige hjørne Cap Finistere. De holder kun 6 knob, og det virker som om elastikken er sprunget og at feltet definitivt er delt i to.
Ønsker du mere detaljerede oplysninger, så tjek selv op på TJV - der er masser af info og tracing at finde på sejladsens
hjemmeside her