Garmin Round Denmark Race er slut, og det skete efter en uge med forholdsvis svag vind – og med en drabelig dyst om at tage Line Honours.
Tre både havde skilt sig ud i front. De sejlede stort set side om side fra Aarhus, rundt om Skagen til Bornholm, og derfra videre neden om Gedser og Langeland, gennem Lillebælt og tilbage til Aarhus.
Det var først da bådene ramte Lillebælt på femte døgn, at Jan Hansen satte dødsstødet ind, og vendte væk fra sine to konkurrenter, fandt lidt vind - og forsvandt i horisonten. Jan Hansen og 'The Beast' kom over 38 minutter før i mål - en imponerende tidsforskel, skabt på en relativ kort distance, set ud fra de har ligget side om side i over 5 døgn.
Inden havde udspillet sig en episode, hvor Anders Johansen i 'Beluga' havde gjort Jan Hansen opmærksom på, at han ikke overholdt hviletidsbestemmelserne i henhold til notice of race.
Som beskrevet i vores artikel lørdag (se relaterede artikler nederst, red.), så kontakte Jan selv race office, ’alle’ blev hørt – Jan blev, efter aftale med de implicerede parter, i Rødby, den tid han manglede at ligge stille, og Jan Hansen var af den opfattelse at alt var clearet og godkendt.
Men sådan var det bare ikke.
Da det går op for Anders Johansen i 'Beluga', at jury’en ikke vælger at diskvalificere Jan Hansen, indgiver Anders en protest. Ikke mod Jan Hansen - men mod jury'ens afgørelse. Efterfølgende vælger jury'en at tildele Jan Hansen et yderligere tidstillæg – udover den tid som Jan Hansen manglede at ligge stille, så fik han tillagt samme tid som straf.
Det fik Anders Johansen til tasterne - et indlæg (læs nederst) som også er bragt i div. Facebook grupper.
Problemstillingen er, at der jf. NOR ikke fremstår mulighed for at tildele straf, hvis hviletidsbestemmelserne overtrædes. Der findes kun en konsekvens, og det er diskvalifikation, læs her den omdiskuterede regel:
Rule no. 3: Rest time rule 2021 TRR 44/8 The race is divided into periods of 44 hours. Within these 44 hours, a minimum of 8 consecutive rest time hours must be taken. Thus, a maximum of 36 consecutive hours of sailing is allowed (44-8 = 36). The 8 hours rest time of each period will be subtracted from the final elapsed sail time. Rest time above 8 hours for each 44 hours period will not be subtracted. If a participant exceeds 36 hours of non-stop sailing or rests less than 8 hours, he/she will be disqualified from the race. A boat is considered stopped when is has no movement. The stop can be by anchor, buoy or in a harbor. It’s allowed to apply the use of engine to get to the selected position for the stop when a participant is 0.5 Nautical Miles from the position. After the stop, the boat must return to the same position where the engine was applied before resuming racing.
Jury’en vælger en anden løsning. Som du kunne læse lørdag aften – efter fodboldkampen, så har jury’en set på de omstændigheder, og fundet det rimeligt at tildele en tidsstraf. Vi gentager lige her de punkter som lå til grund for jury’ens har truffet beslutning:
• THE BEAST kontaktede selv RDR-RC omkring det forhold, at han måske havde overtrådt hviletidsbestemmelserne for at få vejledning i forståelsen.
• THE BEAST skønnes IKKE at have været i ond tro, haft taktiske hensigter eller haft en egentlig vinding ved overtrædelsen at hviletidsbestemmelsen.
• THE BEAST har ikke lavet yderligere overtrædelser og efterlevede det foreløbige tidstillæg RDR- RC udregnede ved at blive længere i førstkommende havn
• Hviletidsbestemmelsen er dog et væsentligt sikkerhedspunkt, og derfor bør straffen være mere end den vinding man kan få ved at overtræde den – altså mere end blot tillæg for manglende hviletid.
• THE BEAST, skønnes at være i god tro ved modtagelsen af meddelelsen af den 25. juni kl. 11.35 fra RDR-RC om hviletidsforlængelse med 35 minutter, trods det at der i meddelelsen er en regnefejl på 4 minutter.
• Overtrædelsen af hviletiden skønnes ikke samlet at have været af en så grov karakter, at den berettiger til en diskvalifikation.
Indlæg fra Anders Johansen, som vi her på Bådmagasinet modtog lørdag aften sent:
Regler er regler og de skal overholdes - og så alligevel ikke!
Belugas protest over for racecomitees afgørelse er nu afgjort.
Racecomitte har på trods af Jan Hansens og The Beast`s fuldt og helt erkendte overskridelse af hviletidsbestemmelserne og sejladsbestemmelsernes krystalklare tekst om diskvalifikation ved overskridelse af samme, nu valgt at se bort fra bestemmelserne. Man diskvalificerer alligevel ikke Jan Hansen pg The Beast, da overskridelsen ikke vurderes at være sket med vilje.
Racecomitee har derudover erkendt at have lavet en simpel sammentællingsfejl af Jan Hansen og The Beast`s manglende hviletid. Den manglende hviletid er reelt 39 minutter men the beast blev kun pålagt at afholde de 35 minutter. Protestjuryen med eksterne eksperter opfordrede på protestmødet racecomitee til at rette fejlen. Regnefejlen nævnes endda ikke i afgørelsen fra Racecomitee. (ej korrekt, jf. ovenstående, red.)
Racecomitee vil ikke rette deres simple regnefejl selv om det har afgørende indflydelse på hvem der vinder løbet og de agter heller ikke at følge sejladsbestemmelsernes klare tekst om diskvalifikation ved overskridelse af hviletidsbestemmelserne uanset årsag. Derfor vinder Jan Hansen og The Beast derfor singlehandløbet med ganske få minutter. Hvis regnefejlen var blevet rettet som juryen opfordrede til vinder Beluga singlehandløbet -ligesom Beluga også vinder løbet hvis Jan Hansen og The Beast diskvalificeres jvn sejladsbestemmelserne.
Jeg finder det overordenligt påfaldende at de 39 minutter der var enighed om på protestmødet nu er blevet til 35 minutter som netop lige er tilstrækkeligt til at Jan Hansen og The Beast vinder løbet.
Jeg har meget stor respekt for The Beast skipper Jan Hansens evner og kvalifikationer, men desværre ikke meget til overs for RDR`s afgørelser i denne sag. Det virker ulogisk, utroværdigt og meget lidt tillidsvækkende. Sailing Aarhus, Sejlsportscentret og den private eventmager Morten Brandt må som arrangører sidde tilbage med en kedelig smag i munden efter denne udmelding. Afgørelsen udtrykker efter min mening mangel på respekt for de mange forberedelser og timer som både sejlere og shorecrew lægger i projektet.
Hvem gider sejle kapsejladser på disse betingelser?