Der er udbrudt protest-krig i Garmin Round Denmark Race. I går fik Jan Hansen - skipper på The Beast, af juryen tildelt en tidsstraf (læs relateret hist. nederst, red.) - for ikke at have overholdt hviletids-bestemmelserne - en sikkerhedsbestemmelse, hvor det ganske tydeligt fremstår af NOR (Notice of race, red.) - overholdes disse ikke, så vil det medfører diskvalifikation.
Efterfølgende har Anders Johansen og hans shorecrew Anders Nielsen indgivet en protest mod juryafgørelsen, og her på Bådmagasinet forsøgte vi at få en kommentar fra kapsejladsledelsen, som dog ikke ønsker at kommentere, da der ligger en protes som ikke er behandlet.
Til Bådmagasinet udtaler Morten Brandt, "der er en verserende sag som race-committee ikke ønsker at sagsbehandle, hverken på Facebook eller i medierne, og vi venter med at udtale os, til efter den har været behandlet lørdag"...(som nu er ændret til fredag aften, red.)
Nednestående pressemeddelelse modtaget torsdag aften, som vi her på Bådmagasinet havde ønsket Garmin Round Denmark Race havde kommenteret på - vi må vente...
Ledelsen af kapsejladsen Danmark rundt snyder på vægten
I denne uge er et stort antal sejlere på en udfordrende non-stop kapsejlads Round Denmark Race, hvor turen går fra Århus via Skagen, Øresund, Bornholm og Lillebælt tilbage til Århus hvor der er mål. En meget krævende kapsejlads, der stiller store krav sejlernes evner og udholdenhed.
Der er derfor i sejladsens bestemmelser stillet strenge sikkerhedskrav til 8 timer hviletid for sejlerne for hvert 44 timers interval. Samtidig må sejlerne ikke sejle mere end 36 timer før næste hvil. Ifølge sejladsen bestemmelser skal en deltager udgå af sejladsen, hvis reglerne brydes.
Bådene er alle udstyret med sporingsudstyr, så de kan følges live med tracking på sejlturen rundt.
”Reglerne er knivskarpe” udtaler Anders Nielsen, der som shorecrew er hjælper på land for båden Beluga fra Vejle, der med Anders Johansen som skipper er en af de førende både.
Race Commitee (sejladsledelsen) er efter en henvendelse fra Belugas hold blevet opmærksom på, at båden The Beast ført af Jan Hansen ikke har overholdt hviletiden. Båden har fortsat sejladsen før de fastlagte 8 timer var gået efter ophold både i Helsingør og i Nexø.
Alligevel vælger Race Commitee (sejladsledelsen) i en afgørelse alene at tillægge båden The Beast ført af Jan Hansen den tid, den har sejlet for tidligt. Der er således ikke tale om en ekstra straftid for forseelsen. Og det på trods af, at sejladsbestemmelserne helt entydigt fastlægger, at båden skal udgå, hvis hviletiden brydes.
Belugas kaptajn Anders Johansen har sammen med sin shorecrew indgivet en officiel protest over afgørelsen fra sejladsledelsen og forventer, at den bliver behandlet seriøst i henhold til de regler sejladsen er underlagt.
”Det er uden hold i virkeligheden, at Belugas hold er blevet hørt i hvordan sagen skulle afgøres”, udtaler Anders Nielsen. ”Tværtimod har vi i dialog med Jens Villumsen fra Race Commitee understreget, at det er sejladsledelsen, der suverænt afgør regelbrud, hvilket også er bekræftet af Jens Villumsen, der i øvrigt selv har skrevet sejladsbestemmelserne.”
”Vi kan heller ikke genkende den gode sportsånd i at The Beast’s tidsforlængelse ender på 52 minutter. Det skyldtes alene, at The Beast i dialog med Beluga på kajen i Rødby selv valgte at tillægge 16 minutter til sejltiden fordi The Beast havde skudt genvej igennem et forbudt område udfor Rødby havn og dermed skaffet sig en uretmæssig tidsgevinst."