Tyskland vil ind på offshore scenen

Related Articles: Boris Herrmann på podiet?, Den afgørende fase, Dette vil stå for altid, Hvilken dramatisk afslutning på Vendée Globe

Boris Herrmann kaster sig selv og sit hold Team Malizia ind i en ikke tidligere afprøvet double-challenge i den samme båd: Først holdsejladsen The Ocean Race, efterfulgt af solo-sejladsen Vendee Globe.

Myten om, at enkeltpersoner og ildsjæle kan forandre verden lader til at holde stik. I hvert fald er den tyske sejler Boris Herrmann godt i gang med at få sit fædreland tilbage blandt verdens førende offshore sejlsportsnationer.

Og måden det er planlagt at skulle ske på er spektakulær. Først skal det tyske hold deltage i The Ocean Race 2022/23, (som i parrentes bemærket har Aarhus som et af etape-målene og stop-over-by) og derefter går det løs med Vendee Globe 2024/25.

To x jorden rundt i ét stykke
Det er den nye regel som det tyske hold benytter sig af, hvor bådene i The Ocean Race er designet efter IMOCA 60-reglen, som indtil nu har været en regel udelukkende brugt til single- og doublehand-sejlads.

Der har været, og er fortsat, spekulationer om hvorvidt bådene kan holde til det pres en besætning kan lægge på struktur og udrustning, sammenlignet med hvad en enkelt mand eller to kan levere. Hertil kan man indvende, at selv en enkelt mand kan presse en IMOCA 60 så hårdt, at de bærende strukturer bryder sammen, hvilket var tilfældet for blandt andre Alex Thomson og Kevin Escoffier i den seneste udgave af Vendee Globe.

Det gælder med andre ord i første omgang om at designe en båd, der kan komme jorden rundt to gang i et stykke, og samtidig være robust nok til en besætning og let nok til at være konkurrencedygtig til solo-sejlads.

Så lidt ved vi
Og det arbejde er i fuld gang. Der blev ikke givet meget ved dørene om hvem designerne bag båden præcist er, ej heller om hvilken design-retning det tyske syndikat har taget. Det vi imidlertid ved er, at både skal i vandet til juni 2022 i Frankrig, hvor den bliver bygget. Det er franske VPLP, der står bag designet, mens båden bygges Vannes på Multiplast-værftet.

Seaexplorer på steroider
Båden vil sejle under tysk flag, firmaet bag har adresse i Monaco, hvor Herrmann bor. Og så er der syv virksomheder i den nysammenbragte partnerfamilie, som sikrer, hvad Herrmann kalder en "velfinansieret" femårig kampagne.

Ud over Yacht Club de Monaco drejer det sig om, EFG Bank, Kuehne + Nagel, MSC og Hapag Lloyd, Zurich Group Germany og Schütz Composites.
Herrmann mener, at Malizia-holdet står stærkt, da de har masser af erfaringer fra hans tidligere kampagner og som noget nyt rigtig god funding. Udover hans tyske hold er der blevet plads til flere franske eksperter, hvis navne ikke er offentliggjort.

Herrmanns tilgang til ocean-sejlads har altid været masser af timer i båden og med Vendee Globe efter The Ocean Race kommer der for alvor turbo på data-indsamlingen og designoptimeringen frem mod Vendee Globe 2024/25, som må ses som projektets vigtigste mål. Selv siger han i en pressemeddelelse: ”Vi gør alt hvad vi kan for at kæmpe for sejr i begge løb.”

Boris Herrmann havde en podieplacering inden for rækkevidde under den seneste udgave af Vendee Globe, men faldt i søvn med få hundrede sømil til mål og sluttede på en stadig imponerende flot 5. plads.


Galleri







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen