The Ocean Race: Hvad sker der?

Related Articles: Richard Brisius, CEO The Ocean Race: "Aarhus, Europas sejlsports-hovedstad", Sehested: IMOCA en god idé i The Ocean Race

The Ocean Race 2021/22 skal efter planen lande i Aarhus under sidste del af den kommende tur rundt om jorden. Men hvad sker der egentlig bagom kulisserne lige nu, hvor stort set alle større events er aflyst? Bliver The Ocean Race ændret, eller bliver det udsat? Bliver det overhovedet gennemført?

Svær usikkerhed
Tip & Shaft, et fransk sejlsports-site, har spurgt Johan Salén, som er en af de to ejere af racet. ”Vi har jo lidt længere tid at løbe på end for eksempel Vendée Globe”, siger han, ”eftersom vi først starter i efteråret 2021. Og det er godt, for det ville have været svært at gennemføre vores race, med stopovers rundt om i hele verden, under de restriktioner vi har nu. Det er i det hele taget svært at planlægge noget, det er svært for alle – både sejlere, arrangører og ikke mindst sponsorer. Der er brug for at komme ud med klare beslutninger hurtigt, men omvendt er det også nødvendigt at vente så længe som muligt, så usikkerheden bliver mindre. Vi kommer nok til at gå ud med information indenfor de næste to-tre uger – senest et par måneder.”

Sponsorer udebliver lige nu
”For os som arrangører, er det let at beslutte at vi afholder racet som planlagt, og det er også det rigtige at gøre. Men for de hold der vil være med, er det virkelig svært med hensyn til sponsorer. Lige nu er det tæt på umuligt at få noget til, men vi håber det ser bedre ud på den anden side af sommeren. Nogle værtsbyer er også usikre på hvor de står.”

11thhourracing 1100x550

Udsættelse?
”Vi har set på forskellige scenarier, et af dem er at udsætte racet. Dog ikke længere end et år. Vi har også kigget på muligheden af at sejle racet i to dele, eller reducere antallet stopovers. Men jeg er ikke så glad for nogen af de løsninger. Racets DNA er at besøge alle kontinenter, og det vil vi gerne holde fast i. Jeg tror ikke antallet stopovers er problemet – desuden er der jo allerede to færre end sidste gang. I fremtiden må flere ting foregå virtuelt, det bliver sværere at få folk til at rejse rundt i verden, og vi må være forberedt på restriktioner når det gælder store forsamlinger. Det arbejde er vi allerede i gang med.”

Få hold har finansiering på plads
”Lige nu er 20 hold registreret”, siger Salén. ”Men det afspejler ikke virkeligheden, mange af dem mangler finansiering, og en del af dem vil falde fra. På den anden side er der også hold, som ikke er registreret endnu, men som arbejder seriøst på en deltagelse. Otte teams i VO65-klassen har meldt deres interesse, men kun to af dem har finansieringen fuldt på plads. Når det gælder IMOCA-klassen, så er det et problem at det allerede er for sent at bygge nye både. Der er mange interesserede teams i gang med at søge sponsorer, men de er nu henvist til at bruge eksisterende IMOCA-både, eller samarbejde med andre teams.
Der er ingen tvivl om at det bliver sværere i fremtiden at skaffe sponsorer til professionel sejlsport. Til gengæld er sejlsport bedre stillet end så mange andre sportsgrene, blandt andet på grund af vores grønne profil.”







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen