Manuard-designet IMOCA overrasker – se video

Related Articles: Armel Le Cléac'h vinder Vendée Globe 2016-17, Sehested: IMOCA en god idé i The Ocean Race

Armel Tripon er en af de franske sejlere, der har kastet sig over den største udfordring der findes for en singlehand-sejler: Vendée Globe.

Overhovedet at nå startlinjen er en udfordring få kan magte – der skal skaffes et stort millionbeløb, og hvis man vil være med i fremme i feltet, skal der bygges en båd, som skal designes med den seneste udvikling indenfor foils. IMOCA er en særlig disciplin, hvor reglerne sætter mange begrænsninger, og designerne lærer hele tiden nye ting, når det gælder kunsten at skabe en IMOCA, som er en lille smule hurtigere end de andre.

occitane imocaglobeseries

Manuard design
Tripon valgte sin ven og tidligere konkurrent Sam Manuard til at designe sin nye båd. Det var et kontroversielt valg, eftersom Manuard ikke har lavet en IMOCA før (han har dog været med på sidelinjen i et par projekter). Her hjemme kender nogle måske Manuard, som manden der har slået stregerne til Seascape-bådene, noget der skete på baggrund af hans succes fra Mini-klassen og senere Class 40. Manuard har tegnet mange vindende både, og er kendt for at være nytænkende i sin tilgang.

Scow – næsten
L’Occitaine, som Tripons båd hedder, har fået en fyldig stævn – ikke helt så meget som i de velkendte ”scow” typer som lige nu dominerer Mini-klassen, men så meget som reglerne tillader. Foilene stikker også ud øverst i fribordet, også en radikal løsning som ingen andre IMOCA-både har. En af ideerne er ganske enkelt at læ foil laver mindre modstand i let vejr. Den brede stævn giver store fordele på dybe kurser, specielt i høj sø, og netop den type forhold er der masser af under en tur rundt om jorden mod vest.

mjaxoda5otg4yjq5n2e5n2exndblzjbhztcwmjningm4mmmxnzc

Sam Manuard

Fra Silverrudder til Vendée Globe?
Manuard har sejlet Silverrudder tidligere i en Seascape 27, men måtte opgive i vindstille kort før mål, eftersom han måtte nå et fly. Ellers ville han have vundet med stor margin. Det franske online sejlsportsmagasin Tip & Shaft har spurgt Manuard om han selv vil stille op i Vendée Globe, hviket han ikke udelukker – ”men det er svært at komme i førersædet på en IMOCA”, siger han,” du skal overbevise mange mennesker om at give dig virkelig mange penge. Så det er ikke så sandsynligt. Men hvis jeg får chancen, gør jeg det. Det ville være et fantastisk eventyr.”

Vendée Globe starter 8. november i Les Sables d'Olonne, Frankrig – og der er lige nu ikke udsigter til Corona-relateret aflysning.

De første prøvesejladser af L'Occitane viser en båd som sejler forrygende – det kan du nyde i den smukke video her:







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen