Dansk Sejlunions sejladschef, Steen Wintlev - som også sidder i Søsportens Sikkerhedsråd -siger om unionens holdning til lange singlehand sejladser:
”Søvejsreglerne og vagtholdsbekendtgørelsen gælder naturligvis også for lystsejlere. Og det er indiskutabelt at en skipper – uanset erhvervsfartøj eller lystbåd – har ansvar for at holde forsvarligt udkig, hvilket naturligvis indebærer at være vågen. Der skal opretholdes en sikker vagt på ethvert fartøj, og vagtsystemet skal være tilrettelagt således at vagtens effektivitet ikke er forringet på grund af træthed.”
”Det er sejlerens ansvar at vurdere, om han kan overholde lovens krav. Hvis han ikke kan, bør han afbryde sejladsen og søge havn. Forsætter sejleren alligevel, gambler han med sin egen og andres sikkerhed.”
”En sejlads som varer flere døgn og helt op til 60 timer, vil ofte medføre, at singlehand skipperen ikke kan overholde de lovmæssige krav der er til ham.”
”Vi har ikke haft nogen intern drøftelse i Dansk Sejlunion om, hvorvidt sejlklubber kan udbyde den slags sejladser, da det er søvejsreglerne og vagtholdsbekendtgørelsen som fastlægger bestemmelserne for sejlads. Det er ikke klubbens ansvar, at sejlerne eventuelt ikke overholder loven, men en klub som udbyder en sejlads, der forventeligt kan forløbe i rigtig mange timer, burde nok gøre deltagerne opmærksomme på bestemmelserne og risici.”
”Søsportens sikkerhedsråds holdning vil være, at sejlerne nok bør undlade sådanne sejladser, dels af sikkerhedsmæssige årsager, dels af lovmæssige årsager.”
Bådmagasinet arbejder på en artikel hvor Søfartsstyrelsen samt udvalgte forsikrings selskaber udtaler sig om deres syn på singelhand sejladserne som vinder frem - så, stay tuned
Link til "Vagtholdsbekendgørelsen"
Link til "Bekendtgørelse om Søvejsregler"
Havets hovedveje - trafiksepareringssystemer, dybvandsruter & særlige gennemsejlingsruter