I forbindelse med Dansk Sejlunion næste år vil lanceret en sejlsportsliga, er der dukket rigtig mange sprøgsmål op i diverse debattråde. Dansk Sejlunion har via et interview med sig selv forsøgt at svare på nogle af spørgsmålene.
Hvor meget er fastlagt omkring ligaen på nuværende tidspunkt?
"Ligaforeningen skal fastlægge de præcise rammer. Men som udgangspunkt arbejder vi med et koncept, der læner sig op ad den tyske Segelbundesliga. Det vil sige med 18 klubber, der mødes ved fire årlige stævner. Hvert stævne foregår fredag-søndag med seks både – og op til 36 sejladser pr. stævne. En op og ned-bane og sejladser af 12-15 minutters varighed. Ligaforeningens indspil afgør det endelige format."
Hvorfor lige 18 klubber?
"Med 18 klubber kan vi skabe et ligaformat, som vi ved, kan fungere. Det viser de tyske erfaringer. Ligaen kan også køre med fx 12 klubber, men 18 er umiddelbart ideelt.
Hvorfor skal Dansk Sejlunion udpege 12 af de 18 klubber?
"Primært for sikre en geografisk spredning fra start. Samtidig har vi brug for at komme hurtigt i gang, så klubberne har rimelig tid til at forberede sig – fx i forhold til lokal sponsorstøtte. Vi (Dansk Sejlunion, red.) kontakter et antal klubber fordelt over hele landet for at undersøge deres interesse for at være med."
Ud fra hvilke kriterier bliver de 12 klubber udpeget?
"Den geografiske spredning er helt central. Desuden skeler vi til, hvilke klubber der har en historik inden for kapsejlads og nogle sportslige miljøer, der flugter med ligaens setup. Og sidst, men ikke mindst, er det selvfølgelig afgørende, at den enkelte klub har lyst til at engagere sig fuldt ud i projektet".