Dystre ting i årsberetningen for Danboat vers. 2

Artikelindeks

 

Sejlmager Jan Hansen fra Quantum Sails havde som formand for Danboat den tunge pligt at aflægge beretning på Danboat version 2's første ordinære generalforsamling i Fredericia 30. november 2012.

Formanden startede med at byde velkommen og takke for det store fremmøde. Som Jan Hansen udtrykte det: "Jeg syntes det vidner om en branche med et godt kollegialt sammenhold i disse svære økonomiske og politiske meget ugunstige tider".

Sandheden 2012 er desværre brutal for hele det maritime erhverv. Nedgang over hele paletten hos bådbranchens aktører, ulykkerne vælter frem, Oveni danskernes manglende lyst til at bruge penge, der næsten har halveret salget på et år, slås mange bådhandlere med SKAT.

Jan Hansen var hudløs ærlig; "Jeg skal nok undlade at komme med spådomme for 2013, men meget værre end 2012 kan det næppe blive? eller kan det? I Folketingets skatteudvalg havde Danboat i onsdags foretræde. Budskabet var enkelt: Vedtages stigningen vil salget af nye både blive halveret – altså en gang til".

De rige sejlere skal betale

Afgiften vil desuden medføre, at frafaldet af sejlere vil stige kraftigt. Alt sammen koster det arbejdspladser i den maritime branche. Udfordringen er, at politikere i regeringen ikke tror på Danboat.

Sejlsporten er blevet offeret i en omgang "symbol" politik - i et kapløb om vælgerne mellem SF og Socialdemokratiet med Ønskelisten, som Jan Hansen har døbt Enhedslisten, som bisidder. Formanden sluttede dette punkt med at citere Frank Aaen fra Enhedslisten: "De rige sejlere skal betale".

Jan Hansen udtrykte håb for det bedste for erhvervet, men økonomisk skal medlemmerne ikke forvente for meget af de næste 12 måneder. Ved foreningens etablering sidste år, besluttede bestyrelsen at drive Danboat uden fastansatte.

Den valgte bestyrelse tager sig af alle de opgaver, som tidligere lå i et sekretariat med 2-3 ansatte. Formanden erkendte åbent, at selvom bestyrelsen virkelig gør deres bedste, sætter det naturligvis nogle begrænsninger for, hvad de kan overkomme. Derfor opfordrer bestyrelsen også medlemmerne til at bidrage, men stiller i samme åndedræt et krav til et personligt tilsagn om en arbejdsindsats – frivillig, utaknemmelig og ulønnet.

Kan ikke lade være med at blande sig i udstillingerne

Bådudstillinger blev den lille sten, der væltede den gamle brancheorganisation. I oplægget til det nye Danboat var enighed om, at udstillinger skulle Danboat absolut ikke blande sig i.

Virkeligheden er, at det ikke er muligt at blande sig uden om. Det er et spørgsmål om at skaffe medlemmerne den bedste placering og den bedste pris. Men kostbar lærdom er, at Danboats drift ikke skal være økonomisk afhængigt af tilskud fra udstillinger. Danboat vil koncentrer sine aktiviteter om nogle ganske få udstillinger.

Danboat har lavet en aftale med Messe C om den kommende udstilling, der er til februar 2013 og en udstilling i Bella i de lige årstal – første gang i 2014. Alene, at der er våbenhvile mellem Fredericia og Bella er hele kontingent til Danboat værd, fortæller formanden. Danboat kipper med flaget for det store arbejde Michael Floor har gjort 2 år i træk med den flydende udstilling i Egå. Det er et prisværdigt initiativ, og det er Michaels plan at flytte udstillingen til Københavnsområdet i 2013.

Svært at komme af med de ældre både

Der kan foresat sælges brugte både, men priserne er faldet mellem 30 – 50 % ... de ældre sejl- og motorbåde skal meget langt i pris for, at de kan blive solgt. Det har været et større og stigende salg af både til Sverige, idet den svenske krone er steget med ca. 20 %, hvilket har gjort bådene billigere i Danmark for dem. Ny bådssalget er næsten gået i stå, da der foresat findes stort udvalg af nyere brugte både til salg i hele Europa.

I den tyske momssag er der nu afsagt dom i 2 nye sager i Landsskatteretten, en bådforhandler og en Caravan forhandler som med dommerstemmerne 3 -1 er blevet dømt til at betale dansk moms på et ganske stort beløb. Sagerne er anket til Landsretten, sandsynligvis bliver den anket til Højesteret uanset udfaldet. SKAT opfordrer alle involverede til at søge om at få tysk moms retur, som en delvis kompensation for det danske momskrav.

Sluttede med at citere Churchill

Den lange formandsberetning afrundede formanden med at citerer Winston Leonard Spencer Churchill: "En pessimist ser altid problemer I enhver udfordring; En optimist ser altid muligheder i ethvert problem". Formanden bad medlemmer om at huske citatet, når skyerne er kulsorte og kunderne usynlige i 2013.

Læs hele Formandens beretning på næste side.


Årsberetning for Danboat, Fredericia 30. november 2012

Velkommen til foreningens generalforsamling.

Tak for I er mødt så talstærkt op i Fredericia. Jeg syntes, det vidner om en branche med et godt kollegialt sammenhold. En god forretningsmæssig ånd - også i disse svære økonomiske og politiske meget ugunstige tider. Lad det blive en dag i bådbranchens mest positive ånd.

Bestyrelsens beretning omfatter perioden fra 1. oktober 2011 til 30. september 2012.

Den korte periode der er fra årets afslutning til generalforsamlingen, lægger et stort arbejdspres på vores frivillige kasserer, Niels Thomsen og revisionen PWC. Men opgaven er løst, og regnskabet var klar til tiden. Godt gået af alle involverede.

Branchestatus

Denne gang er 7. gang, jeg skal i med at aflægger bestyrelsens beretning. De første 6 gange i den nu kuldsejlede Danboat – tilbage i årene fra 2001 til 2006. Sidste gang i 2006, var det bare gået konstant fremad, år efter år. Branchen boomede.

Da vi sidste år, i den nuværende bestyrelse skulle konstituere os, sad de øvrige bestyrelsesmedlemmer og pegede, mens de i kor mumlede: "Jan - Det gik så godt, sidst du var formand, kan du ikke tage tjansen igen?". Det var nok, der jeg skulle have været gået på toilettet eller bare dukket hovedet.

For ingen havde spået, at 2012 ville kaste branchen ud i et økonomisk uvejr, større end det ret ringe 2011. Sandheden er desværre brutal. Nedgang over hele paletten hos bådbranchens aktører, lige fra bådebyggere til udstyrsforretninger og de mange maritime servicefunktioner.

Vi kan lige så godt få ulykkerne på bordet

Oven i danskernes manglende lyst til at bruge penge, der næsten har halveret salget på et år, slås vi med SKAT. Momssagen som omfatter 10-15 af branchens bådimportører. Krav om store momsindbetalinger, voldsomme advokatregninger og manglende nattesøvn hos mange her i salen. Mere om tysk moms senere i beretningen.

Den siddende regering har som bekendt barslet med et Finanslov forslag om at hæve den i forvejen noget uforståelige skat på kaskoforsikringer fra 1 % til 1,34 %. Dette punkt bliver også uddybet senere i beretningen.

Inden vi går i dybden, lad os glæde over det positive faktum: De fleste af os, er her jo stadig. Enten må vi være en sjov cocktail af masochister, som har mange penge med hjemmefra, ægtefæller der tjener godt, eller også brænder vi for bådbranchen, det liv og den atmosfære der er omkring branchen. Jeg hælder nok mest til det sidste, for pengene er godt nok blevet små de seneste mange år.

Om økonomien i Danmark vender og letter lidt at trykket på vores dagligdag?

Jeg skal nok undlade at komme med spådomme for 2013, men meget værre end 2012 kan det næppe blive? ELLER kan det? I Folketingets skatteudvalg havde Danboat i onsdags foretræde. Budskabet var enkelt: Vedtages stigningen vil salget af nye både blive halveret – altså en gang til. Afgiften vil desuden medføre, at frafaldet af sejlere vil stige kraftigt. Alt sammen koster det arbejdspladser i den maritime branche.

Forbrugertilliden er helt i bund, udfordringen er, at vores politikere i regeringen ikke tror på os. Holger K. Nielsen udtaler direkte som Danmarks skatteminister: "Den årlig stigning i udgiften (forsikringsafgiften) i denne størrelsesorden vil ikke kunne medføre så store konsekvenser for branchen som beskrevet".

Tja, Danboat taler altså mod bedre viden? Lad os håbe det bedste for erhvervet, og skal vi ikke alle sammen tro, vi også mødes ved samme tid i 2013? Men økonomisk skal I ikke forvente for meget af de næste 12 måneder. Stigningen i afgiftsniveauet kommer jeg også tilbage til. Det var den indledende del af årsberetningen.

Den daglige drift

Ved foreningens etablering sidste år besluttede vi af økonomiske hensyn at drive Danboat uden fastansatte. Den valgte bestyrelse tager sig af alle de opgaver, som tidligere lå i et sekretariat med 2-3 ansatte. Selvom vi virkelig gør vores bedste, sætter det naturligvis nogle begrænsninger for, hvad vi kan overkomme. Vi må nedprioritere arbejdet ICOMIA, IMSI og EBI. Danboat er stadig fuldgyldige medlem af alle 3 organisationer og kan trække på deres ekspertise og viden i det omfang, vi behøver.

Desværre gik Ketner konkurs i starten af året, og vi mistede med Steen Grønlund i bestyrelsen - en stor arbejdskraft til vedligehold af vores website. Derfor har nyhedsbreve, og andet indhold på sitet ligget lidt stille henover sommeren. Vi har nu fået lidt mere greb om det, og Danboat.dk vil jævnligt blive opdateret.

Alle former for input til forbedringer/ændringer vil blive modtaget med glæde

Bestyrelsen vil gerne udfordres af jeres medlemsønsker, men I stiller i samme åndedræt et krav til et personligt tilsagn om en arbejdsindsats – frivillig, utaknemmelig og ulønnet.

Der er blevet oprettet 4 interesse grupper i vores branche forening:

A) Udstyr/grossist, Niels Thomsen

B) Bådhandler gruppen, Henrik Jørgensen

C) Producent, Tysk moms, Bjarne Carlsen

D) Relation gruppen, Gert Toft

Disse 4 grupper udgør fremover grundpillerne i vores Danboat version 2.0. Her kan man – for Jer medlemmer - drøfte de relevante udfordringer, der netop vedrører den del af branchen, I selv tilhører. Bagefter kan I tage fat i tovholderne og få en uddybning, jeg vil her alene opsummere arbejdet i interessegrupperne i løbet af min beretning, hvor det passer ind.

Producent/eksport gruppen bruges som en netværksgruppe med det formål at lære hinanden at kende samt besøge hinandens virksomheder. Gruppen er med til at give en forståelse for de fælles udfordringer, vi møder i hverdagen. Emnerne i 2012 har været bådudstillinger og nye eksportmarkeder. Nye markeder bliver et løbende emne også i 2013, hvor de også løbende søger og diskuterer idéer til fælles fremstød. Næste møde er i februar, alle er velkomne. Niels Thomsen er tovholder.

Bådhandler gruppen har gode brugbare resultater til alle medlemmer - blandt andet har gruppen fået revideret købsaftaler på dansk, tysk og engelsk, og de virker. Henrik Jørgensen er tovholder

Der kan foresat sælges brugte både, men priserne er faldet mellem 30 – 50 %... de ældre sejl- og motorbåde, skal meget langt ned i pris for, at de kan blive solgt. Der er næsten ikke nogle kunder til disse både. Det har været et større og stigende salg af både til Sverige, idet den svenske krone er steget med ca. 20 %, hvilket har gjort bådene billigere i Danmark for dem.

Ny bådssalget er næsten gået i stå, da der foresat findes stort udvalg af nyere brugte både til salg i hele Europa.

I Relation gruppen er det diskuteret et ønske om en branche statistik, meget gerne elektronisk, på salgspriser på primært brugte både! Kan man eventuelt få fingre i tidligere forenings arkiv over brugt båds priser? Det ved jeg Gert Toft og hans gruppe arbejder videre med.

Tysk Moms og SKAT, vi skal have den overstået

Der er nu afsagt dom i 2 nye sager i Landsskatteretten, en Bådforhandler og en Caravan forhandler som med dommerstemmerne 3 -1 er blevet dømt til at betale dansk moms på et ganske stort beløb. Sagerne er anket til Landsretten, den første er berammet til ultimo maj 2013 og vil sandsynligvis blive anket til Højesteret uanset udfaldet. Det betyder, at der nok tidligst vil være en afgørelse ultimo 2014 – nok snarere 2015, hvilket jo næsten ikke er til at bære. Da sagerne er så forskellige, vil det sandsynligvis ikke være en principiel dom, så det må formodes, at der skal føres en række sager.

Projektleder hos SKAT, Marian Hedegaard udtaler: "Nu har vi været bådbranchen igennem og indtil nu er der stillet ca. 12 krav, der ud over er der 1 til 2 sager, der endnu ikke er afsluttet fra SKATs side, men forventes afsluttet inden længe. Dermed forventes dette projekt at være afsluttet fra SKATs side i forehold til bådbranchen. Projektet forventes afsluttet med udgangen af 2012".

Marian Hedegaard anbefaler, at de der har modtaget et krav fra skat på salg af både med tysk moms, bør ansøger om at få den tyske moms retur fra Tyskland. Har man eget moms nummer i Tyskland er det lige til, har man derimod handlet med 3. mand, bør man i fællesskab med 3. mand søge momsen retur. Forældelses fristen i Tyskland er på 5 år, så hvis man sender en ansøgning inden årsskiftet kan man søge tilbagebetaling fra og med 2008.

Der er en Caravan forhandler, der har fået den tyske moms retur, og ifølge Marian Hedegaard er der flere, der har indsendt en ansøgning om tilbagebetaling af moms. Marian Hedegaard anbefaler, at man tager dette skridt og for søgt om at for den tyske moms retur. Ønsker I at tale med Mariann Hedegaard, kan I få telefon nummer af Bjarne Carlsen bagefter.

Udstillinger

Det er jo altid et varmt emne. Vi er i bestyrelsen godt klar over, at vi i oplægget til det nye Danboat, var enige om, at udstillinger skulle Danboat ikke blande sig i. Men det viste sig hurtigt, at det ikke er muligt at blande sig uden om. Dels vil vi gerne have, at I som Danboat medlemmer bliver fremhævet på udstillingerne, at I får den bedste placering og den bedste pris. I modsætning til den forrige forening har vi valgt at prioritere de direkte medlemsfordele/rabatter højere end et økonomisk payback til Danboat.

Kostbar lærdom er, at vores drift ikke skal være økonomisk afhængigt af tilskud fra udstillinger. Som det fremgår af vores regnskab giver METS og den kommende udstilling her i Messe C i Fredericia kun beskedne 60.000 kr. Resten af de økonomiske muligheder skal direkte retur til Jer, der udstiller.

Mange af Jer bruger mange ressourcer på de indenlandske udstillinger, og vi er alle interesseret i at få flest mulige potentielle købere på de udstillinger, vi deltager på. Det får vi kun ved at koncentre vores aktiviteter om nogle ganske få udstillinger. 1-2 stykker om året burde rigeligt dække tidens behov og markedets størrelse. Vi har lavet en aftale med Messe C om den kommende udstilling, der er til februar og en hensigtserklæring om at lave en udstilling i Fredericia hvert andet år.

Vi har efter et par møder med Bella Centret kommet frem til en aftale om, at Bella vil afholde sig fra at lave en konkurrerende udstilling 2013, og at vi til gengæld støtter op om en udstilling i Bella i de lige årstal – første gang i 2014. Alene aftalen om, at Bella holder sig i ro i 2013, er næsten hele jeres kontingent til Danboat værd.

Messe aktiviteter

Annoncering op til udstillingen i Messe C og aktiviteter på messen. Begge dele skal henlede opmærksomheden på Danboats medlemmer og jeres kvaliteter. Flydende udstillinger? Danboat har ingen planer om at involvere sig. Men vi vil gerne kippe med flaget for det store arbejde, Michael Floor har gjort 2 år i træk med udstillingen i Egå. Det er et prisværdigt initiativ med lave omkostninger for udstillerne og ingen omkostninger for de besøgende. Det er Michaels plan at flytte udstillingen til Københavnsområdet i 2013, så skal I på en flydende udstilling i sensommeren 2013, vil den være det oplagte valg.

METS udstillingen i november 2012 i Amsterdam er som regel en god indikator for erhvervets helbredstilstand. Besøgstallet og antallet af udstiller var meget det samme som 2011, lad os tage det som et positivt tegn for fremtiden. Men, det mest positive er, at 43 % af alle udstillere, allerede nu har booket en stand på METS2013. Det giver mig som formand håb, for en lønsom fremtid i den maritime branche. Ikke bare i Danmark, men også på vores nære eksportmarkeder.

Statistik

Det er godt nok op ad bakke, venner. Hvorfor skal det være svært at få en stor del af jer til at indberette selv de mest basale tal? Eksempelvis omsætning og antal medarbejdere? Status dags dato er, at der er ca. 30 af hver som har indberettet tallene. Nogle har oplyst, at de ikke af frygt for Konkurrencestyrelsen, tør oplyse tallene. Det er næppe korrekt, og vi vil undersøge med Konkurrencestyrelsen om, vi skal tage specielle hensyn. Nogle har spurgt, hvad al det besvær nu skal til for? Til det vil jeg sige, at det var klart helt fra grundlæggelsen af Danboat, at vi skulle have en statistik, så en overraskelse er det ikke.

Og hvad skal det til for? I den verserende skattesag ville det havde været guld værd at have flere fakta om branchens omsætning og arbejdspladser. Der er ikke noget som faktuel viden, når vi skal argumenter imod lovforslag. Så, Tak til jer som har taget sig tid at lave indberetningen. Til de øvrige, tak for ingenting.

Afgiftssagen

Vi har afleveret høringssvar. I onsdags havde Danboat 15 minutters foretræde fra Skatteudvalget. Budskabet var: En opfordring til dialog. Danboat deltager gerne i arbejdet med at lave en løsning, hvor flere kan bidrage, så politikerne på sigt opnår det ønskede provenu. Tænk, hvis flere politikere kunne opnå at få tilfredse vælgere? Jeg påpegede, at politikerne lovgiver på faktuelle forkerte oplysninger fra embedsmændene. De blander æbler og pærer sammen.

Og så lige en kort opsummering, I kan bruge derhjemme:

  •  Mindre både, uden belåning er sjældent kaskoforsikret
  • Havkajakker og windsurfere, er som regel dækket af en alm. hustandsforsikring
  • Oftest er det netop disse typer både, som har brug for søredning / assistance. Altså dem som tynger budgettet – sammen med badende på diverse luftmadrasser.
  • Disse småbåde har meget sjældent – nok aldrig - en VHF radio. De er aldrig i kontakt med Lyngby Radio, SOK og hvad provenuet nu skal bruges til?. Men de skal jo heller ikke, jævnfør forslaget, bidrage økonomisk?

Konsekvensen er tab af danske arbejdspladser. Provenuet vil være forsvindende lille og mere end spist op af omkostninger til arbejdsløse fra det maritime erhverv. Vi arbejder videre med at bearbejde de kære politikere. Åbent skal jeg erkende, at det er op af bakke. Vi er blevet ofret i en omgang "symbol" politik i et kapløb om vælgerne mellem SF og Socialdemokratiet med "Ønske"listen som bisidder.

Redningen kan måske være, at der mellem SF, de radikale og Socialdemokratiet er uenighed, hvad forslaget egentlig går ud på. Annette Vilhelmsen, den nye SF minister i Erhvervs- og Vækstministeriet oplyser, at der er tale om en afgift og ikke en brugerbetaling. Thomas Jensen, skatteordfører for Socialdemokratiet siger: "Det er på sin plads, at vi sørger for, at de, der er potentielle brugere af den her maritime nødradio, er dem, der finansierer den". Altså en brugerbetaling

Nadeem Farooq skatteordfører fra de Radikale:"Finansieringen af den maritime radiotjeneste skal betales af alle skatteydere, eller skal den betales af brugerne selv. Jeg hælder til det sidstnævnte, at det er brugerne selv". Altså ønske om en brugerbetaling.

Som en ansvarlig politiker burde det have svært ved at stemme ja til en så ubegrundet og usagligt dokumenteret SKAT på lystsejlads. Men jeg vil slutte dette punkt med at citerer Frank Aaen fra Enhedslisten: "Hvad angår afgiften på lystfartøjer, er der tale om, at det er noget, der længe har stået på Enhedslistens ønskeseddel. De rige sejlere skal betale".

Jeg må erkende, det ser sort ud - venner. Ros til de maritime medier, der kæmper for den gode sag, og har en god og tæt journalistisk dækning af sagen. Følg med der, ofte er det ligefrem underholdende læsning – emnets alvor taget i betragtning.

Afrunding

Vi var ved forenings start sidste år xx medlemmer. I løbet af året er vi vokset til xx medlemmer. De opnåede resultater betyder, at der vil komme flere til i den kommende tid. I skal også gøre en indsats for at stadig flere kollega bakker op om fællesskabet. Som formand må jeg i dag godt hæve mig op i historiens vingesus og citerer Winston Leonard Spencer Churchill:

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty" - "En pessimist ser altid problemer i enhver udfordring; En optimist ser altid muligheder i ethvert problem".

Venner: Husk citatet, når skyerne er kulsorte, og hvis kunderne synes usynlige.

Tak







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen