Nordic Mast fusionerer med Southern Spars

Artikelindeks


Nordic Mast udvidede i 2007 deres produktionsareal til 3200 m2 i Rødekro. Fremover skal der stå Southern Spars på bygningerne efter fusionen.

Southern Spars leverer otte ud af ti master til verdens største superyachts. Herudover har den newzealandske producent leveret kulfibermaster til førende hold i America’s Cup, Volvo Ocean Race og flere succesfulde kapsejladsbåde.

Gik efter europæisk samarbejdspartner
For at komme ind på det europæiske marked har Southern Spars valgt at fusionere med den anerkendte danske kulfibermasteproducent Nordic Mast. Fremover vil Southern Spars kulfibermaster til det europæiske marked blive produceret i Rødekro.

”Det er klart, at vi får styrket vores position efter fusionen,” fortæller Nordic Mast-direktør Lars Netterstrøm til Bådmagasinet og fortsætter:

”Southern Spars har over 30 ingeniører der udvikler med deres eget program og det giver os masser af muligheder på sigt.”

Kulfibermaster til serieproduktioner
Indtil nu har Southern Spars primært leveret master til store sejlbåde. Målet med fusionen for Southern Spars er at komme ind på det europæiske marked med et stort antal serieproducerede både.

”Nordic Mast leverer kulfiberrigge til mange af de europæiske værfter der har serieproduktioner. Det er et marked som Southern Spars indtil nu ikke har haft fat i,” forklarer Lars Netterstrøm.

Læs videre på næste side...


 

 
Nordic Mast har leveret kulfibermaster og bomme i høj kvalitet til store og små både. Her om bord på en 110 fods sydafrikansk båd.


Kan også lave master til 110 fods både i Rødekro
I Rødekro har Nordic Mast faciliteter til at lave kulfibermaster på op til 50 meter. Så det er ikke kun til de mindre kapsejlads- og cruisingbåde, at den danske producent har leveret master til.

”Vi har leveret riggen til en 110 fods båd i Sydafrika. Masten blev kørt til Hamborg på lastbil ligesom vindmøllevinger transporteres. Herfra blev den sejlet til Sydafrika,” siger Lars Netterstrøm, der understreger at Nordic Mast er kendt for sin høje kvalitet.

Der er 35 ansatte i Rødekro og det skal der ifølge Lars Netterstrøm ikke ændres ved.

”Vi har ingen planer om at ændre bemandingen i Rødekro. Det eneste der ændres lige nu, er navnet.”

Lars Netterstrøm fortsætter som direktør i Rødekro, mens han som aktionær i Southern Spars er indsat i deres bestyrelse.

Læs mere om Nordic Mast på .http://www.nordicmast.com







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen