Det kinesiske hold, der leverede en 3. plads i første udgaven af SailGP havde problemer med økonomien og røg i går ud. Ind kommer i stedet et spansk hold.
Det kinesiske bruttohold bestod af rorsmand Phil Robertson, wing trimmerne Ed Powys, Paul Campbell-James og Thomas Le Breton, flight controller James Wierzbowski, og grinderne Lie ”Black” Xue, Chen ”Horace” Jinhao og Liu ”Leo” Ming. Derudover var det den karismatiske franskmand, den tidligere North Sails og Dongfeng Race Team chef Bruno Dubois, der var team manager på holdet.
Holdet havde sportslig succes og slog det engelske, franske og amerikanske hold, men ifølge en pressemeddelelse fra SailGP kunne holdet ikke stille med de nødvendige økonomiske garantier, der kunne sikre dem endnu en sæson i den prestigefulde liga.
De kinesiske sejlere om bord var kun på positioner som grindere. Og man kan meget vel forestille sig, at holdet ud over økonomiske trængsler, når 2020 sæsonkortet skulle indløses for små 50.000.000 kr., også havde udfordringer i forhold til at honorere SailGPs nationalitetsregler, hvor de i sæson to kun måtte sejle med én udenlandsk sejler om bord.
Båden som SailGP ejer bliver overdraget til et endnu ikke offentliggjort spansk hold. Sløret for dette hold løftes i slutningen af januar i Madrid, hvorefter holdet skal til New Zealand for at gennemgå samme træningsregime som det danske hold i øjeblikket gennemgår.
Det spanske hold er klar på startlinjen, når det går løs i Sydney, til seriens første stævne den 28. februar.
- Related Articles: Endelig officielt - Dansk SailGP en realitet, Kommentar: Derfor er SailGP interessant for os alle, SailGP: De dyster om 1 million US$, SailGP: Rockwools succeskriterier? Få svaret her...