Vind og strøm er selvfølgelig ret vigtige parametre. Men i klasser, hvor båden har potentiale til at plane, er bølger meget vigtige på læns. Enhver kan se, at forskellen i fart mellem en båd der planer, og en der ikke planer, er stor. Større fartforskelle oplever vi stort set ikke i kapsejlads! Derfor er det indlysende, at der er rigtig mange meter at tjene, hvis man kan bringe sin båd i en position, hvor den kan plane mere end de andre.
Overhalingsbane
Det kan den selvfølgelig, hvis man kan skære mere mod vinden end de øvrige – også derfor er det vigtigt at bomme på vindskiftene. Men båden planer også betydelig mere – og ikke mindst ved en lavere vindstyrke – hvis bølgerne er større, og/eller kommer i en bedre vinkel til kursen. Store gevinster kan hentes – dog i sjældne tilfælde – hvis man kan skære lidt mere ud til den ene side end hovedfeltet, og dermed komme ud i farvand, hvor der ikke er land til luvart, eller hvor det er længere væk. Så er bølgerne lige pludselig større. Det er virkelig en ”overhalingsbane”!
Modstrøm?
Der er dog en fejlkilde her, som det er godt at være opmærksom på. Hvis strømmen går mod vinden, kan der graves nogle meget flotte bølger op. Men det går desværre ikke så hurtigt at sejle i dem, af grunde som burde være indlysende. Så hold lige øje med det!
Private bølger
”Private bølger” er særlig gode, fordi du ikke behøver at dele dem med de andre. I kategorien private bølger hører især dem der kommer fra forbipasserende motorbåde og skibe. De kan være en god hjælp, hvis de kommer i den rigtige vinkel. Gør de ikke det, kan du til en vis grad justere din egen kurs, så det passer bedre. Husk at en god surf opvejer mange meter ekstra distance!
"Den planende halse"
De mere ”naturlige” bølger kommer heller ikke altid samme vej som vinden. Der kan være en vinkel, som gør det muligt at surfe på den ene halse, men ikke så godt på den anden. Er vindstyrken sådan, at den aktuelle bådtype lige akkurat sejler på planingstærskelen, og kun skal have en smule hjælp for at surfe af sted over stepperne, så er jagten på de største bølger ret vigtig. Når du ankommer til et pust, eller snarere omvendt: Når et pust ankommer til dig – så er det godt at bomme, hvis man ikke i forvejen er på den ”planende halse”. I det hele taget kan det anbefales at gøre alle mulige anstrengelser, for at befinde sig på den rigtige halse, i de største pust der bevæger sig hen over banen.
"Connect the dots"
For bevæge sig over banen, det gør de. Altså pustene. Men hvordan finder vi dem? Sidste gang lovede jeg at fortælle om en parallel, som Zack Leonard bruger i en artikel om emnet. Han taler om læns som et stort spil ”connect the dots” – forbind punkterne. Han tænker på den børneleg, hvor børn skal forbinde punkter på et ark med streger, så de til sammen bliver et billede.
Mod det næste pust
Grundlæggende handler det om at sejle mest mulig af tiden i pustene, og aller helst på en skralder. For at nå så langt, må man først og fremmest opdage pustene, inden de er der. Man kan se dem som mørke felter på vandet til luvart. Når man er i det første pust, siger Leonard, så begynd straks at se efter det næste. Det er den vej du gerne vil. Forsøg at sejl bådens optimale VMG, men så vidt muligt hen mod det næste pust. Normalt vil man benytte pustene til at grave sig ind mod rhumbline, men hvis det næste pust er ude på den kant du allerede befinder dig, er det muligvis bedst at blive der ude. Jo nærmere bundmærket man kommer, jo mindre frie hænder har du – til sidst er det selvfølgelig kursen mod mærket som bestemmer.
Meget at tjene
Det er en balancegang, hvor meget man skal turde at bevæge sig væk fra rhumbline i det her spil. Men Zack Leonard lærer sine disciple, at under ”puffy conditions” betaler det sig at sejle efter pustene, også selv om det betyder mere distance og en større adskillelse fra mange af konkurrenterne. Dette simpelthen fordi der er så meget at tjene på at sejle efter pustene. Det tager noget tid at lære det, skriver amerikaneren. Det er ikke let at spille ”connect the dots”. Men det at mestre kunsten, er en af de ting som virkelig skiller de rigtig gode fra de gode!
Kan sejles om...
Så er det omsider ved at være slut på denne efterhånden lange og komplicerede læns. Det heldige er, at man kan klikke sig tilbage i menuen til venstre og sejle noget af den om igen, hvis det er noget man skulle have glemt undervejs.
Vi mangler dog at komme rundt om bundmærket, Hvordan man kan gøre det med nogenlunde succes – det er temaet næste søndag.
Inputs forneden modtages som altid med tak!