"Før krisen var det i mange tilfælde muligt at købe en ny båd, sejle i den i en årrække, og sælge den igen uden tab; naturligvis godt hjulpet på vej af inflationen. Men sådan ser markedet ikke ud længere. I dag skal man se på en båd som en bil eller en campingvogn – der også falder i pris", siger Henrik Jørgensen, indehaver af Tempo Bådsalg i Ishøj: "Som det er nu, er tommelfingerreglen, at en ny bådmister 20 pct. i værdi det første år og 5- 10 pct. om året de næste tre år. Så når en båd er fire år gammel, har den mistet 40-50 pct. af sin værdi. Herefter vil prisen være nogenlunde den samme; men naturligvis helt afhængigt af vedligeholdelsesstanden".
Henrik Jørgensen peger på, at der er flere forskellige faktorer, der har været med til at presse prisen på brugte både ned. For det første har finanskrisen været med til at sænke priserne til et måske mere realistisk leje – også på brugte både.
Desuden er prisen på nye både faldet mærkbart; et scenarie, ingen havde drømt om for blot fem år siden. Men de helt store bådfabrikanter – Jeanneau, Beneteau, Bavaria og Hanse Yachts har udvidet produktionen, så de kan presse leverandørernes priser; og de har samtidig effektiviseret byggemetoderne. Det betyder, at priserne på nye både er faldet mellem 15 og 20 pct. de sidste fire til fem år; og det er klart, at det samtidig rammer brugtbådspriserne.
Endelig har det ramt bådmarkedet hårdt, at det inden for de seneste par år er blevet meget vanskeligt og langvarigt at få tinglyst et bådlån. Det betyder, at det er meget vanskeligt at finde et pengeinstitut, der vil finansiere et bådkøb. De pengeinstitutter, der ellers har finansieret både, har trukket sig fra markedet.
"De kunder, der køber båd nu, har pengene eller kan låne dem i friværdien i huset. De kan ikke låne penge til bådkøb i pengeinstitutterne", understreger Henrik Jørgensen, der sammen med resten af bådbranchen forsøger at få erhvervsministeren til at forstå problemet, og arbejde på et mere smidigt tinglysningssystem – de første møder er afholdt. Danboat (den maritime brancheforening) forsøger nu at lave deres eget finansieringsselskab.
For de der skal ud og finde en båd på brugtbådsmarkedet, betyder udviklingen, at der er masser at vælge mellem, og at priserne er helt i bund.
200 både om året
Tempo Bådsalg har altid ca. 180 både til salg, og da der er to andre bådforhandlere på Ishøj Havn, ligger der på en god dag 300 nye og brugte både til salg. Det tiltrækker da også bådkøbere fra hele Danmark samt også fra Sverige. Både kan handles momsfrit inden for EU, og da den svenske krone nu er 20 pct. mere værd, kan svenskerne gøre en rigtig god handel – i det seneste år har ca. hver tredje båd, som Tempo Bådsalg har solgt, skiftet Dannebrog ud med det svenske flag.
Læs mere på næste side.