Fugemasse om bord
Til nødreparationer, tætning af dryp gennem vinduer, dæk eller ruftag og ikke mindst til limning af simpelthen alt (undtagen fedtede overflader) er det praktisk at have lidt polyurethan fugemasse om bord, også kaldet ”fugelim”. Silikonefugemasse kan også bruges, men det limer ikke nær så godt og holder ikke så længe, og det er fedtet og udelukker lak og maling senere.
Polyurethan fugemasse hærder til gummi. Problemet er at det er luftens fugt, der får fugemassen til at hærde, og fugt er der nok af i en båd. Hvis tuben eller patronen med fugemasse har været åbnet, så vil indholdet begynde at hærde fra mundingen og indad. Der er ingen tips, der kan hindre det, men tynd plastfolie og tape over åbningen af tuben kan sinke hærdningen lidt. Derfor er det bedst med frisk og uåbnet fugemasse om bord.
Hurtig søgning
På ferietur til nabolande sættes klistermærker på transistorradioen med en pil ved udenlandske stationers vejrmelding. Frekvenser og tider får du på havne-opslag, hos havnefogeden eller hos lokale sejlere.
At skive tov
Overskydende fortøjning ”skives” sømandsmæssigt og som dekorativ måtte om bord - ikke på kajen. Begynd i midten og drej med flad hånd skiven rundt og rundt. Børn kan finde arbejdet sjovt, så alle løse ender bliver skivet. Skiven kan sys sammen til måtte.
Alt på plads … Plads til alt ...
Bådens reservebeholdning af sjækler, hager og kovse kan sættes på en stor nøglering. Det giver godt overblik og samling på delene, og du kan nemt dreje hen og åbne ringen ved den udvalgte sjækkel.