Opfordring: Kom i gang igen med distancesejlads

Artikelindeks


Under Sjælland Rundt 2007 havde X²box fem juniorsejlere med om bord, hvoraf nogle af dem var med til at vinde deres løb under Big Boat Challenge sidste år. Arkivfoto: Per Heegaard.

Henrik Jørgensen har altid en ny idé til at forbedre sin sejlads med X-40’eren . En af de bedste ideer var at tage de lokale ungdomssejlere med om bord. Læs her, i Henriks beretning, om hvad ungdomssejlerne kan præstere og hvordan de gør det lettere at være bådejer der vil deltage i distancesejladser:

Desværre kan man konstatere, at der igennem de seneste år er rigtig mange både, der ikke får taget sig sammen til at deltage store distancesejladser. Og det er selvom det aldrig har været nemmere at planlægge og udføre sejladserne.

Som eksempel kan man se, at deltagerantallet til Sjælland Rundt er faldet drastisk fra flere tusinde deltagere til der sidste år kun var omkring 100 både. Godt nok er det lykkedes for Fyn Cup at vise en fremgang, men vi er stadig ikke i nærheden af den gamle storhedstid.

Dette på trods af at teknologiske vindinger på såvel land som til vands, har gjort det lettere at styre projektet og gennemføre sejladsen.

De fleste både er i dag af en højere standard end tidligere med elektroniske navigation, instrumenter og bedre komfort i bådene. Det er også blevet nemmere at planlægge sejladsen ved aktiv brug af internettet (e-mail, sociale netværk og websites) og mobiltelefoner.

Skrøner og dårlig hukommelse
Dog kæmper skipper stadig imod gamle skrøner som, at det altid blæser, regner eller også er der ingen vind. Dette skyldes, at de fleste kun kan huske de dårlige ture frem for de gode ture, hvor vejret har været godt, og man havde gode venner med om bord.

Jeg har selv måtte konstatere dette, når jeg har forsøgt at opfordre gode sejlere til at tage med Sjælland Rundt på X²box. Når man så spørger ind til erfaringen, så er det historier om at de havde våde søkort, grundstødninger, intet toilet, havari og dårlige sejl. Vejret har ikke ændret sig, men navigationen er blevet meget nemmere med de elektroniske søkort og kommunikationsmidler. Samtidig er det vel fair, at konstatere at den gennemsnitlige standard for bådene er højere i dag end for 20 år siden da distancesejladserne var på sit højeste.

En anden skrøne er, at det er skipper, der skal lave al forarbejdet og maden. En ide her er, at sikre at de ”gamle/voksne” gaster laver mad og de unge gaster hjælper til med transportsejladsen. Dette gør at hovedopgaven for skipper er planlægning/uddelegering, men ikke at løse alle opgaverne selv!

Læs videre på næste side om besætningssammensætning og find tjekliste til at printe…http://www.x2box.dk
http://www.visione.dk
http://www.x-ellent.dk
http://www.essexgirl.dk
http://www.fyncup.dk
http://www.fynrundt.dk
http://www.sjaellandrundt.dk
http://www.ksss.se
http://www.baltic-irc.org
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
http://www.x2box.dk







★ Artikel

★ Lamineret cockpitarm og timevis af lakering

★ Interview & Portræt

★ Portræt: Ny kaptajn ved roret i Dansk Sejlunion - Anders...

★ Test af motorbåd

★ Test: Bayliner V20 - Sjov og rummelig

★ Artikel

★ Vendée Globe: Nedtælling til verdens hårdeste...

★ Artikel

★ Rita IV: En konge værdig

★ Test af motorbåd

★ Test: Delphia 10 Sedan - Slowboat til gode oplevelser

★ Interview & Portræt

★ America's Cup: Dansk civilingeniør stadig en af de mest...





Udvalgte artikler *


Produktnyt

Hvis der er noget vi glæder os til...

USA: GM ind på markedet for e-motorer

Der er en ny kat i byen