Redaktøren kommer udelukkende for at gøre et godt indtryk på sin og Bådmagasinets bankrådgiver. Jeg var alene inviteret med for at forklare de svære budskaber på en "æble/pære" pædagogisk måde for den gamle redaktør.
Overordnet var det glade budskab, at tingene langsomt går den rigtige vej. Bankens krystalkugle fortalte, at danskerne har fået optimismen igen, de er klar til at rutte med sparepengene. Det var klar tale, som hr. Øverup forstod og glædede sig over, da forbrugernes øgende pengeforbrug, direkte kan aflæses på aktiviteten i bådbranchen.
Derfor fik redaktøren kaffen galt i halsen, alt imens han spildte på skjorten, da dagens anden illustration kom på skærmen. Det kan godt være, at danske forbrugere har stigende indkøb af elektroniske produkter. Men vores kære leverandører i sejlsporten har i perioden juni 2011 til juni 2012 oplevet en halvering i omsætningen. Kære sejlere, det er en katastrofe for sejlsporten, ikke bare for de mange ansatte i den stakkels branche. Men også for dig, mig og os alle sammen. Hvis erhvervet ikke kan overleve, ja så lukker de. Det skader også den store eksport, som den danske maritime branche har haft i mange år.
Bådbranchen værst ramt
Hvis det kan være nogen trøst, så har store dele af detailbranchen økonomiske udfordringer og er truet på levebrødet. Vi forbrugere holder pengene tæt til kroppen, og det er alt lige fra lystbåde til musik, blomster, legetøj, brød og fisk, der bliver sparet på. I alt 28 ud af 42 brancher går tilbage i disse år, men desværre er bådbranchen klart nummer ét i det dårlige selskab.
Personlig oplever jeg det, efter min mangeårige trofaste udstyrs- og dingenotpusher, Claus V, druknende under syndfloden i Vordingborggade på Østerbro sidste år. Jamen, der er jo ikke noget reelt alternativ i vores del af København. 100 års sejlerkultur forsvandt sammen med de enorme vandmasser, og jeg har ingen steder at gå hen med de mere specielle udfordringer.
Lystbådehavnene ramt - ledige bådpladser
Krisen sætter også sine tydelige spor i lystbådehavnene. Der er masser af ledige bådpladser, for oveni den dårlige økonomi er mange sejlere fra de store generationer i 1970 og 80erne ved at lægge op. Selv på Øresundskysten er der plads til nye sejlere. Det er fakta og sandheden lige nu i vores sejlsport.
Kære læsere, ugens Bagside vil skabe stor uro - både ude i de mange havne og i det maritime erhverv. Øverup selv vil hyle som en stukket gris, for alt for mange i erhvervet er "bange" for, at "Bagsiden" igen skriver sandheden. Sandheden om hvor dårligt det går med økonomien lige nu i dansk sejlsport. Men jeg har stoppet ørene med vat, for sammen må vi sætte fokus på udfordringerne og se bare en lille smule fremad.
Sammen har vi alle muligheder for at skabe nyt liv i sejlsporten. Det misbrugte argument, at du ikke kan få en havneplads, den duer ikke længere. Udfordringen kan være, at mange havne har skruet priser op i et niveau, der er smerteligt. 10.000 kr. i mit hjemmefarvand på Øresund rækker ikke til megen plads mellem fortøjningspælene.
Flere både til salg
At båden er en kæmpe investering holder heller ikke længere. Det kan du ved selvsyn læse i Bådmagasinets eget "Bådmarkedet". Her er mange fine tilbud, og priserne er ved at nå et realistisk leje, og mon ikke der stadig kan pruttes en smule? Faktisk får du rigtig meget skib for 200.000-300.000 kr. Jeg ved godt, at bankerne ikke er lette at danse med. Håbløse bankdirektører får gigantiske fratrædelsesgodtgørelser, og vi andre får "nej" til at låne en eneste krone.
Men på markedet er der kommet spanske Santanders, som er et nyt ambitiøst maritimt finansieringsinstitut, og de vil godt hjælpe dig med dine våde drømme. Nej, for en god ordens skyld. Jeg er ikke på lønningslisten hos Santanders, men det er faktisk igen muligt at låne penge til både.
Politikerne har noget af ansvaret
Så krisen skaber ikke KUN problemer, den giver også rigtig mange mennesker en masse spændende muligheder, og den er en unik chance for nyt liv til hele sejler Danmark. Men skal vi igen have vind i sejlene, må politikerne på Christiansborg se at få skabt lidt fornuft mellem ørene. Formentlig en håbløs opgave i et Danmark, hvor der er demokratisk underskud på politisk talent!
Jeg kan i hvert fald ikke acceptere, at Skat lukker samtlige bådforhandlere på grund af fortolkninger omkring brug af den tyske moms. Fakta er, at slagsmålet med Skat kriminaliserer en masse ansatte i den maritime branche og lukker en masse gode leverandører. Læs selv Bagsiden fra DATO LINK
Dobbeltmoral
Hvorfor skal vi sejlere se danskere fra hele landet valfarte til Tyskland for at få nye tænder, lavet undervognen – oftest på bilen, og slæbe øl, vin og alle mulige andre dagligvarer hjem fra det billige land mod syd? Det må vi alle sammen godt, men når vi taler om at hente både, så må vi ikke. Det er dobbeltmoral, så det klodser, for nu skal både den tyske og danske moms betales. Reglerne er fortsat uklare, men det er politikerne ligeglade med. Branchen er pålagt efterbetalinger i millionklassen - til skade for alle i sejlsporten.
Hele den maritime branche er økonomisk i knæ, men det kan snart kun gå fremad. Det kræver en stor indsats fra os alle sammen - os der elsker livet på vandet. Vi skal i gang med at bruge penge på vores sejlsport igen, jeg forsøger selv i det små. Tro mig, det gør ikke så ondt, som jeg frygtede...