Superligaen er gået på vinterferie - tilbage er et dame VM i håndbold med en indledende pulje uden sportslig værdi – endsige lokal interesse. Som landstræner Jan Pytlick selv fortæller: "Til kampen mellem Elfenbenskysten og Sverige var der nøjagtigt 49 tilskuere. Jeg talte dem selv".
Kan de danske VM-sejlere ikke skabe bedre historier end det? Kan de ikke konkurrere med svømning på kortbane, der ved gud også er en perifer idrætsgren? Ikke aktuelt i de danske sportsmedier, hvor svømmelandsholdet får flere sider i både søndagens BT og Ekstra Bladet.
Sportsredaktionerne må skrige på relevant stof, for ellers har jeg svært ved at se, hvorfor en lokal problemspiller i Superligaen kan trække en hel side med sin besværlige barndom og nuværende problemer med at passe ind på holdet i Lyngby.
Nu ved jeg, at Hans Natorp vil påpege, at VM har fået 2-3 tv-indslag i sportsnyhederne i ugens løb. Lad os dog klappe af dem, desværre kan jeg ikke finde dem på nettet – så du måske også kan se eller eventuelt gense dem?
Udfordringen på hele problemstillingen sidder ude i Brøndby - for er det et bevidst valg at Dansk Sejlunion ikke vil have medieomtale? Er svaret "Ja", gør de jo et fremragende stykke arbejde, og jeg kan kun ryste stille på hovedet.
Skal DS-strategien været andet end et pænt stykke papir, der hentes frem til højtiderne? Ja, så skal der ske et markant kursskifte i sejlerlandsholdets mediedækning. Det er ikke nok, at Christian Borch og DIF medieselskab tager med til Australien for at opdaterer DS' hjemmeside: "Sejlsport.dk" med nyheder. Christian skal have en bagkæde i Danmark, som konsekvent arbejder med at sælge de mange historier ind til danske medier.
2-3 af de mange ansatte skulle i denne VM-uge sidde og bearbejde alle medier med de mange sejlerhistorier. Også når sejlerne ikke lykkedes med de forventede resultater, fiasko er lige så godt forsidestof som succes. Men det kræver hårdt arbejde, konstant og hele tiden – også uden for normal arbejdstid. Det er hårdt, men sandt.
Det er et område, hvor titlen "Generalsekretær" kunne gøre en forskel. Kom Dan Ibsen ud i virkeligheden, tog salgstasken i hånden og solgte VM-historierne ind på redaktionerne. Så ville I se en forskel. Men det er ikke fordi jeg ser Dan som den store sælger. Men titlen "Generalsekretær", og den umiskendelige store viden Dan Ibsen har om sejlsport, ville sælge historier.
Skal DS-strategien nogensinde lykkedes, skal det i Dansk Sejlunion også accepteres, at nyheder i dag er en handelsvare, hvor salgsarbejdet er vigtigere end indholdet.
Spørg bare Villy Søvndals spindoktor hvis du er i tvivl.